Proximus voert succesvol gevecht tegen smishing
Sinds de ingebruikname van het platform op 4 oktober, blokkeerde Proximus dagelijks gemiddeld 229.000 phishingberichten. Tot op heden goed voor 3,2 miljoen geblokkeerde phishingpogingen. Verwacht wordt dat ze hiermee ‘het gros van de pogingen tot smishing (phishing via sms, nvdr.)’ in de kiem kan smoren, schrijft de telecomprovider.
Daarbij baseren ze zich op een casus uit het Verenigd Koninkrijk. Een soortgelijk platform zorgde aldaar voor een daling van 90 procent in het aantal klachten over smishing. Mettertijd zal moeten blijken of Proximus’ platform net zo effectief is. Vast staat wel dat het platform doorheen de tijd nog een pak slimmer kan worden, door de integratie van AI. Proximus kan de AI namelijk steeds nieuwe phishingberichten ‘voeren’, wat de detectiegraad steeds verder vergroot.
Phishingproblematiek in België
Proximus’ acties tegen smishing volgen uit cijfers van Febelfin. De overheidsinstantie berekende dat oplichters via diverse phishingtechnieken (sms, maar ook e-mail, sociale media, et cetera) jaarlijks 40 miljoen euro buitmaken in België. Hoewel het fenomeen phishing velen bekend voorkomt, blijkt het in de praktijk vaak lastiger dan gedacht je daartegen te wapenen.
Ons devies is om nooit op URLs te klikken als je die niet vertrouwt. Klik je wel een URL aan, let dan altijd op de werkelijke naam van de link. Komt die niet overeen met de URL van het bedrijf waar de berichten van afkomstig zijn, klik deze dan direct weg. Log zo nodig in via het reguliere inlogportaal van de dienst om te achterhalen of je bijvoorbeeld werkelijk een rekening hebt openstaan.
Bij het ontwikkelen van het anti-smishingplatform kreeg Proximus financiële hulp van de overheid. De telecomprovider stond zelf in voor de helft van de ontwikkel- en implementatiekosten, waar de overheid dus de andere helft droeg. Die gelden zijn afkomstig uit het nationale relanceplan.