Nieuws

EU-regels voor politieke reclame op komst

© iStock / Teka77
Grote technologiebedrijven zoals Microsoft, Google en Meta moeten zich binnenkort aan bijkomende regels houden als het over politieke reclame gaat.

De EU bereikte vandaag een overeenkomst, waarin beslist werd dat er extra regels zullen komen. Wat die regels precies zullen zijn, staat nog niet in steen gebeiteld: momenteel gaat het nog om een provisionele overeenkomst. De precieze regelgeving zal de komende weken bepaald worden.

In ieder geval moet de nieuwe regelgeving misbruik van politieke advertenties voorkomen. De wetgeving zal het makkelijker maken om politieke reclame te herkennen. De bedoeling is dat internetgebruikers ook op de hoogte gebracht worden van wie er achter de advertenties zit en waarom ze de advertentie precies te zien krijgen. De twee hoofddoelen van de EU-beslissing zijn dus, met andere woorden, privacy en transparantie.

Expliciete toestemming nodig

De EU-beslissing komt er na een verbod voor Meta op het weergeven van gerichte advertenties. Meta gebruikt namelijk gevoelige gegevens als religie, geaardheid en geslacht om te bepalen wie welke advertenties te zien krijgt. De Facebook-moeder is ervan overtuigd dat gebruikers daarvoor hun toestemming geven als ze de gebruikersovereenkomst accepteren, maar de EU is het daar niet mee eens.

Uitgelicht artikel Meta Verbod dreigt voor gepersonaliseerde reclame op Facebook en Instagram

De EU-beslissing speelt daar op in: wellicht wordt beslist dat internetgebruikers toestemming moeten geven om hun data voor politieke doeleinden te gebruiken. Sommige data, zal de EU bepalen, mag helemaal niet gebruikt worden: daaronder horen gegevens zoals etniciteit en je politieke standpunten.

Buitenlandse inmenging

De wetgeving voor politieke reclame moet niet enkel de privacy van Europeanen beschermen, maar moet ook beschermen tegen buitenlandse inmenging. Wellicht zal de EU politieke reclame vanuit het buitenland compleet verbieden als er verkiezingen aankomen. Er wordt gesproken over een termijn van drie maanden. Bovendien moet het gemakkelijker worden om uit te zoeken wie voor bepaalde reclameboodschappen heeft betaald. Hoe dat zou gebeuren, is echter nog onzeker: Europa heeft het over een openbare database met alle onlineadvertenties. Of je daar zelf info in moet opzoeken, of die meteen wordt meegegeven bij advertenties, lijkt het orgaan nog niet te weten.

18 maanden

Dat er een overeenkomst gesloten werd, betekent niet dat er meteen nieuwe regels in werking treden. De komende weken zal er nog flink aan de technische aspecten van het voorstel geschaafd worden. Daarna zal de overeenkomst opnieuw bekrachtigd moeten worden. Als dat allemaal goed loopt, dan duurt het nog anderhalf jaar voor de nieuwe wetgeving in werking treedt. De nieuwe wetgeving zal dus nog niet van kracht zijn bij de volgende Belgische federale verkiezingen, in juni 2024.

adverteerdersbusinesseuropapolitiekreclame

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren