Snap ontslaat 20 productmanagers om beslissingsproces te versnellen
Snap, het bedrijf achter het socialemediaplatform Snapchat, verslankt. Het bedrijf ontslaat volgens The Information “bijna twintig productmanagers”. De ontslagen kaderen in een poging om het bedrijf te herstructureren. De afgelopen weken werd al vaker in het personeelsbestand geknipt en geschoven.
Een woordvoerder van Snap laat aan The Information weten dat de ontslagen ervoor moeten zorgen dat beslissingsprocessen sneller worden. Door bijna twintig productmanagers te ontslaan, zijn er minder handtekeningen nodig onder beslissingen. Bovendien zorgen de ontslagen er ook voor dat de uitgaven van het socialemediabedrijf dalen. De middelen die vrijkomen zou het bedrijf voor de “belangrijkste prioriteiten” willen inzetten.
De ontslagronde heeft niets te maken met het slagen of mislukken van een bepaald product. Snap zal dus zeker niet in zijn aanbod snoeien: alles wat Snapchat vandaag aanbiedt, blijft voorlopig onderdeel van de applicatie.
Financieel herstel ondanks oorlog
Tegelijkertijd ziet Snap dat de financiële resultaten zich stabiliseren. Na twee minder goede kwartalen zou de omzet voor Q3 2023 met 5 percent gestegen zijn. Daarmee haalt het bedrijf 1,19 miljard dollar binnen. Toch waarschuwt het bedrijf zijn investeerders: de advertentiebusiness draait nog niet op volle toeren. Het zou ook even kunnen duren voor dat weer het geval is. Adverteerders houden hun socialemediacampagnes in wegens de oorlog in Gaza. Op veel sociale netwerken is daarover veel misinformatie te zien of lezen. Adverteerders zien hun reclameboodschap liever niet naast fake news opduiken.
Wat de ontslagen verder opleveren, dat zal in de toekomst moeten blijken. Naar het publiek toe kondigde Snap in ieder geval nog geen nieuwe diensten of features aan.