Xiaomi’s eerste EV is werkelijkheid, dit moet je weten
Xiaomi SU7 is de definitieve naam van de ‘MS11’ – de naam van het ontwikkelmodel. Nadat eerder dit jaar enkele beelden van dit testmodel opdoken, zien we ditmaal de eerste beelden van de productierijpe elektrische auto. Beelden die zijn verschenen via de Chinese keuringsautoriteit MIIT. Die instantie staat in voor de keuring en registratie van auto’s die in China verkocht worden, waaronder dus ook Xiaomi’s SU7.
De beelden laten een EV zien die wat trekjes heeft van Tesla’s Model 3. Je zou er ook zomaar wat details van een Porsche in kunnen vinden – waaronder de vinnen bij het voorportier en de spiegels aan weerszijde van de auto, die op de deuren gemonteerd zijn. Tegelijkertijd hebben de koplampen juist een geheel unieke, eigen uitstraling. ‘Typisch Xiaomi’ is nog geen uitspraak die we aan de SU7 kunnen toekennen: het is immers pas de eerste EV van de Chinese technologiegigant.
Bereik tot 800 kilometer
MIIT heeft ook meteen diverse details over de EV verklapt. Zo is de SU7 ongeveer 5 meter lang, met een wielbasis van 3 meter. Verder is de EV 1,9 meter breed en 1,4 meter hoog. Qua uitrusting kan je kiezen uit een twee type batterijen: LFP en NMC, waarbij de NMC-batterij het meeste bereik biedt – ongeveer 800 kilometer. Van de goedkopere instapaccu (LFP) zijn zulke details niet bekend.
Snelheden tot 265 km/u
Er zijn daarnaast nog drie uitrustingspakketten: SU7, SU7 Pro en SU7 Max. CarNewsChina meldt dat ‘sommige pakketten’ een actieve spoiler krijgen om voldoende neerwaartse druk te creëren. Dat is ook wel nodig: het topmodel haalt snelheden tot 265 km/u. Het instapmodel is overigens ook zeker niet traag te noemen, met een topsnelheid van 210 km/u.
Dat verschil is te wijten aan de verschillende motoren die Xiaomi in de SUV steekt. Het instapmodel moet het doen met een 220 kW-elektromotor op de achterwielen, terwijl de topmodellen geleverd worden met een 495 kW-motor en vierwielaandrijving.
Productie Xiaomi SU7
Xiaomi start in december de productie van zijn SU7. Verwacht wordt dat de EV vervolgens in 2024 aan de eerste klanten geleverd wordt. China komt als eerste aan de beurt. Of we de SU7 ooit op de Europese markt mogen verwelkomen, is nog onduidelijk.