Nieuws

Sonos werkt aan nieuwe productsoorten, eerste lancering in komende maanden

Sonos Era 100 bediening
© Sonos
Sonos werkt aan producten in nieuwe categorieën. Het eerste product zou over enkele maanden gelanceerd worden.

Bij Sonos ontwikkelen ze naast slimme speakers ook hoofdtelefoons. De ontwikkeling van die tweede categorie neemt nu al enkele jaren in beslag. Binnenkort mag het grote publiek kennis maken met de vruchten van dat onderzoek. Woensdag zei CEO Patrick Spence al dat Sonos “in de komende maanden met een nieuw en lucratief product” zou komen.

Toch is het niet alleen maar goed nieuws bij Sonos. Woensdag, nadat de jaarresultaten van Sonos bekendgemaakt werden, stuurde CPO Maxime Bouvat-Merlin een mail naar werknemers. Daarin maakte hij bekend dat de audioapparatuurfabrikant ontslagen zal doorvoeren. Om hoeveel ontslagen het precies gaat, deelde de topman niet mee. Wel zouden getroffen werknemers daar vandaag van op de hoogte gebracht worden.

Het is niet de eerste keer dit jaar dat Sonos ontslagen doorvoert. Eerder verslankte het bedrijf al met 7%. Sonos heeft dan ook geen makkelijk jaar achter de rug: de jaarcijfers tonen dat er 6% minder slimme speakers verkocht werden dan vorig jaar. Over het hele segment zien we dat technologieproducten minder goed verkopen dan voorbij jaren, maar de speakers van Sonos hebben nog een ander probleem: anders dan bij smartphones zijn gebruikers minder geneigd om hun audiosysteem na enkele jaren een upgrade te geven.

Uitgelicht artikel Korting op Sonos Wees de feestdagen voor: Sonos pakt nu al uit met knalprijzen

De CPO zegt in zijn mail wel dat de ontslagen in een nieuwe productstrategie kaderen, en niet in de ontslaggolf die het in juni doorduwde. In de toekomst zouden de afzonderlijke teams daardoor snellere en betere beslissingen moeten kunnen maken.

Nieuwe producten

Bij de audiofabrikant lijken ze volop in te zetten op een aantal nieuwe producten. Momenteel heeft het audiomerk drie producten in de pijplijn zitten. Die hebben nu allemaal nog codenamen als ‘Lasso’, ‘Pinewood’ en ‘Premier’, waardoor onzeker is over wat voor producten het gaat.

In ieder geval verwacht Sonos dat die nieuwe producten flink wat winst zullen binnenbrengen. Sonos-CEO Patrick Spence verwacht dat het bedrijf in 2024 100 miljoen dollar binnenhaalt met nieuwe producten. De CEO zegt tevens dat er in de tweede jaarhelft een product “in een nieuwe categorie” wordt uitgebracht. Hoogstwaarschijnlijk gaat het dan om de hoofdtelefoon die Sonos al jaren ontwikkelt. Of dat zo is, zal dan blijken.

Naast hoofdtelefoons zou de speakermaker ook in drie andere “aangrenzende categorieën” producten willen aanbieden. Die producten wil Sonos nog niet voorstellen: wellicht moeten we daar nog een jaar of langer op wachten.

audiobusinessontspanningsonos

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken