Tesla Model 3’s ‘massaal afgekeurd’ in autokeuring
Dat blijkt uit cijfers van de Duitse TÜV die autokeuringen in Duitsland verzorgt. Eén op de zeven Model 3’s zou het afgelopen jaar zijn afgekeurd door de keuringsinstantie. Markant aan dat cijfer is dat het om vrij jonge EV’s gaat, binnen de categorie twee tot drie jaar oud. Op dat punt moeten de EV’s – net als andere automodellen – voor het eerst worden gekeurd in Duitsland. Keuringen die blijkbaar een hoop pijnpunten van de Model 3 blootleggen.
Concreet ontdekte de TÜV overmatige slijtage en defecten aan de remmen én ophanging. Dat zulke onderdelen sneller slijten op een EV is niet direct verrassend. Batterijen maken een elektrische auto vele malen zwaarder dan een brandstofauto. Toch hoeft dat niet per se te leiden tot slijtage aan de remmen – Tesla rust de Model 3 immers uit met ‘one pedal driving’, wat de EV tot stilstand brengt zonder de remschijven te hoeven gebruiken.
Ook dat leidt echter tot defecten. Door het minimale gebruik kan roestvorming ontstaan, wat leidt tot verminderde effectiviteit van de schijven. In zulke gevallen kunnen auto’s worden afgekeurd.
Hoge kilometerstanden
Snellere slijtage is overigens niet enkel aan het EV-aspect te wijten. Kilometerstand en type gebruik speelt ook een rol in de staat van een auto. Van auto’s zoals de Model 3 is bekend dat ze vaak meer kilometers rijden dan een gemiddelde A-segmenter. Dat geldt net zo voor auto’s als de Passat van Volkswagen of een duurdere Mercedes.
Hoeveel je betaalt voor de auto heeft ook impact op het onderhoudsregime, benadrukt AUTO BILD. Een prijzige Mercedes wordt doorgaans nu eenmaal beter onderhouden dan een Dacia.
Keuringen in België
Wat ook niet vergeten mag worden is het landschap waarin gereden wordt. Een auto die veelal over vlakke snelwegen rijdt zal minder snel slijten dan bij ritten binnen de bebouwde kom. Daar moet nu eenmaal meer geremd worden en over drempels worden gereden.
Geldt de Duitse situatie van de Tesla Model 3 ook in België? Cijfers daarvan zijn niet gekend. Dit jaar moesten de eerste Model 3’s alvast wel door de Belgische keurstraat nadat ze in 2019 zijn geleverd.