X kan tot 75 miljoen dollar verliezen zonder adverteerders
Een bedrijf als X verdient aan het einde van het jaar traditioneel iets meer dan in de rest van het jaar: allerlei adverteerders willen net op dat moment reclamecampagnes gaan doen, waardoor de kas flink gespekt wordt. Dit jaar loop het anders bij X: nadat Musk op een antisemitische post op X reageerde, trokken meerdere bedrijven hun advertenties in.
Volgens de New York Times gaat het dan om meer dan 100 verschillende adverteerders waar je de komende weken geen reclame voor zal zien op X. Ook andere adverteerders, zoals politici, zouden niet meer adverteren op het voormalige Twitter. Meerdere advertentiecampagnes werden intussen on hold gezet. Volgens de New York Times zou het socialemediabedrijf op die manier 75 miljoen dollar aan inkomsten mislopen.
X bijt van zich af
Dat ziet Twitter niet graag gebeuren. Het bedrijf bijt nu dan ook van zich af: kort nadat Musk zich controversieel uitliet op Twitter, bracht mediawaakhond Media Matters ook een rapport naar boven. Dat zou beschrijven hoe advertenties op X naast de meest racistische, holocaustontkennende en wit-nationalistische content verschijnt, ook voor een merk als Apple. Nadat dit nieuws bekendraakte, trokken meerdere adverteerders hun reclamecampagnes in.
Dat terwijl de socialemediagigant het niet akkoord is met het rapport van Media Matters: volgens CEO Linda Yaccarino zou de mediawaakhond het algoritme heel slim bespeeld hebben om advertenties naast bepaalde content te krijgen. Media Matters geeft in het rapport een voorbeeld van Apple-reclame die naast bedenkelijke content voorkomt, maar met cijfers toont Yaccarino aan dat bezoekers die advertentie helemaal niet op die manier te zien krijgen.
Merken die (momenteel) niet meer op X adverteren omvatten IBM, Apple en Disney. Airbnb zou advertenties gepauzeerd hebben ter waarde van een miljoen dollar. Netflix zou voor drie miljoen dollar aan advertenties ingetrokken hebben. Indien ook Microsoft en Microsoft-klanten stoppen met adverteren, kan het bedrijf daardoor nog eens 4 miljoen dollar zien verdampen. Ook bekende merken als Uber en Coca Cola adverteren op dit moment niet meer via X.
“Overschatting”
Of die cijfers juist zijn? Bij X zeggen ze van niet. In plaats van 75 miljoen dollar dat gevaar loopt, is dat volgens het bedrijf ‘slechts’ ongeveer 11 miljoen dollar. De bedragen die de New York Times vernoemt, zouden verouderd en dus niet accuraat zijn. Vast staat in elk geval dat de huidige situatie X geen goed doet.