Nieuws

X klaagt mediawaakhond aan wegens misleidend rapport

X
© iStock / Kenneth Cheung
Media Matters, een links-georiënteerde mediawaakhond, zou misleidend geweest zijn in een rapport over reclame op X.

Adverteerders halen reclameboodschappen van het sociale medium X. De reden daarvoor is dat veel van die reclame naast extremistische content komt te staan. Reclame voor een bedrijf als IBM zou dan naast een post verschijnen waarin Hitler geprezen wordt. Dat is tenminste wat Media Matters, een links-georiënteerde non-profitorganisatie en mediawaakhond, zegt te zien op het sociale netwerk X. Volgens CEO Linda Yaccarino verschijnen die advertenties echter niet naast zo’n content, en is het rapport van Media Matters misleidend. Daarom stapt het bedrijf nu naar de rechtbank.

Media Matters rapporteerde eerder deze maand dat advertenties van bedrijven soms naast haatdragende en illegale content verschijnt. Zo zou er reclame voor Amazon verschijnen naast een account dat Hitler verheerlijkt, en verschenen er advertenties voor Nokia naast een post die de holocaust ontkende. Na het rapport van Media Matters trokken verschillende bedrijven hun advertenties in – wat het sociale medium flink wat geld kost.

Algoritme bespeeld

Yaccarino, CEO bij het sociale medium, meent echter dat de resultaten van Media Matters misleidend zijn: de mediawaakhond zou het algoritme op slinkse wijze bespeeld hebben om op die manier aan te tonen waar advertenties zoal verschijnen. Volgens de topvrouw deed de waakhond dat door enkel accounts van grote bedrijven en extremisten te volgen. Daarna zou Media Matters de feed meerdere keren herladen hebben, en zouden ze enorm lang zijn blijven scrollen. Alleen door op die manier het algoritme te bespelen konden ze advertenties naast extremistische content te zien krijgen, aldus Yaccarino.

De CEO zet die bewering extra kracht bij met cijfers: geen enkele echte gebruiker zou de advertenties hebben zien staan zoals Media Matters ze liet zien. Een advertentie van Apple, zoals die voorkomt bij Media Matters, werd door slechts één andere persoon op die manier gezien. Met andere woorden: de data die ze bij Twitter hebben, spreekt de bevindingen van Media Matters tegen.

Met die data trekt X nu naar de rechtbank: door te zeggen dat advertenties naast haatdragende en/of illegale contant verschijnen, berokkende Media Matters X flink wat schade.

appsbusinessmediawaakhondsociale mediax

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bespaar tot 83% op Surfshark One

Bespaar tot 83% op Surfshark One

Bekijk prijzen