Apple kroont beste apps en games met App Store Awards 2023
Het gaat het niet om de app met het meeste downloads of de beste recensies, maar wel om apps en games die “betekenisvolle ervaringen” weten te bieden. Uit een lijst van 40 finalisten selecteerde het Apple App Store-redactieteam maar liefst 14 apps.
Volgens Tim Cook, de CEO van Apple, zitten “de apps en games van de winnaars van dit jaar ongekend ingenieus” in elkaar. Ze laten op meerdere manieren zien hoe technische innovatie, ontwerp en creativiteit hand in hand gaan. Er zijn prijzen te winnen in drie categorieën: een voor beste app, een voor beste game en een voor culturele impact.
Beste apps
Voor elk Apple-apparaat werd een app van het jaar geselecteerd. Sommige apps zijn beschikbaar op meerdere platformen. Voor elk platform zou de gekozen app in ieder geval het beste van het beste moeten voorstellen.
- iPhone: AllTrails, een app waar fietsers, wandelaars en hardlopers uitgebreide routebeschrijvingen kunnen delen met de community.
- iPad: Prêt-à-Makeup is een iPad-schetsblok waarmee je allerlei beauty trends en makeup-technieken kan uitproberen.
- Mac: Photomator is een applicatie waarmee je in een handomdraai foto’s kan bewerken, mét behulp van AI.
- Apple TV: MUBI, de app van de gelijknamige streamingdienst, die zorgvuldig uitgekozen films van opkomende en gevestigde filmmakers laat zien.
- Apple Watch: SmartGym, een app waarmee je moeiteloos je workouts kan tracken en notities kan maken over je trainingsessies.
Beste Games
- iPhone: de iPhone-game van het jaar is Honkai: Star Rail, een ruimtefantasie-RPG.
- iPad: Lost in Play van Snapbreak Games wint beste iPad-game van het jaar. Het spel volgt een broer en zus op een episch avontuur om de weg naar huis te vinden.
- Mac: op de Mac is Lies of P, een donkere twist op het klassieke Pinokkio-verhaal, de game van het jaar.
- Apple Arcade: Apple biedt met het Arcade-abonnement ook allerlei games aan. De beste uit de catalogus van dit jaar is Hello Kitty Island Adventure.
Culturele impact
Er vallen ook een aantal apps in de prijzen omwille van hun culturele impact. Het gaat dan om apps als Pok Pok, een digitale speelkamer waarin kinderen “de wereld kunnen onderzoeken”, ook als ze daar anders de mogelijkheid niet toe krijgen. Proloquo van AssistiveWare verdient dan weer een prijs voor zijn tools rond augmentatieve en alternatieve communicatie, waardoor personen met communicatieproblemen zich tot verstaanbaar kunnen maken. Verder verdienen de meditatieve puzzels in Unpacking en de kleurrijke coming-of-agegame Finding Hannah ook prijzen, voor de ervaring die ze spelers weten te bieden.
Last but not least, een app die iedereen wel op een of andere manier gekend is: Too Good To Go. Ook de app die voedselverspilling wil tegengaan door onverkochte voeding aan verminderde prijzen aan te bieden, krijgt dit jaar een App Store Award voor zijn culturele impact.