PlayStation Network-accounts opgeschort om onbekende reden
Een potje gamen kan al eens ontspannend zijn. Heel wat PlayStation-gamers konden echter niet ontspannen: zij krijgen sinds maandag namelijk de melding te zien dat hun PlayStation Network-account opgeschort is. Een reden wordt niet genoemd.
PlayStation Network-account opgeschort
PlayStation Network (PSN) is de kern van alles wat je online doet met je Sony-console. Of het nu gaat om multiplayergames spelen, spellen kopen en installeren uit de online PlayStation-winkel of bijhouden hoeveel trofeeën je hebt verzameld: PSN is waar je moet zijn. Heel wat gebruikers kunnen sinds maandag echter niet meer aan dat account.
Op Reddit melden meerdere gebruikers zich met hetzelfde probleem: plots laat hun PlayStation-console weten dat hun account opgeschort is. Zelf weten de gebruikers niet wat de mogelijke oorzaak zou kunnen zijn. Ook op Instagram, Twitter en X melden heel wat gebruikers zich met hetzelfde probleem: plots kunnen ze geen gebruik meer maken van de onlinediensten van Sony.
Dat wil ook zeggen dat ze geen toegang meer hebben tot spellen die ze met dat account kochten. Voor gebruikers met PS5 zonder schijflezer is dat een kleine ramp: zij moeten hun games namelijk online kopen, maar kunnen daar dus niet meer aan. Met andere woorden: als je de digitale versie van de PlayStation 5 hebt, wordt die praktisch onbruikbaar zonder PSN-account.
Toegestaan of niet?
Is het wettelijk toegestaan dat Sony je account zomaar afsluit? Als het bedrijf daar een goede reden voor ziet, dan mag het wel. Bij het aanmaken van een account ga je namelijk akkoord met de Terms of Service van het bedrijf. Dat is een hele waslijst aan regels waaraan gebruikers zich moeten houden. Doe je dat niet? Dan behoudt Sony het recht om je account op te schorten.
Dat is ook de uitleg die Sony aan heel wat gamers biedt: “je hebt de gebruikersovereenkomst geschonden”, zegt de klantendienst tegen meerdere abonnees. Het bedrijf zegt daar echter niet bij welk onderdeel van de overeenkomst geschonden werd of op welke manier dat gebeurde. Wil je gamen? “Maak dan een nieuw account aan”, zegt Sony. Het enige probleem is dat je aankopen niet mee naar het nieuwe account verhuizen. Een manier om aankopen van het ene account naar het andere over te zetten, biedt het bedrijf niet.
Bezwaar indienen
Werd jouw account opgeschort? Dan kan je bezwaar indienen en proberen om je account terug te krijgen. Er is geen garantie dat Sony je account en aankopen terug zal herstellen, maar het is in ieder geval een poging waard.
Sony deelde zelf nog geen informatie mee over de opgeschorte accounts. Het is dus ook niet bekend wat de opschortingen veroorzaakt en of Sony de accounts wil herstellen.