Google brengt AI naar hulppagina’s
Google wil niet alleen meer de grootste zoekmachine zijn, maar wil ook het beste AI-systeem kunnen aanbieden. Wie daar rekening mee houdt reageert ongetwijfeld niet verrast wanneer Google AI in alsmaar meer producten integreert.
De nieuwste AI-integratie voor Google zit in verschillende hulppagina’s. Dat AI-systemen en chatbots gebruikt worden voor klantondersteuning is niets nieuws. Dat internetgigant Google de FAQ-pagina’s nu inruilt voor in AI-systeem dat je vragen kan beantwoorden, is echter wel een nieuwigheid. Met de verandering wil het bedrijf er vooral voor zorgen dat je makkelijker antwoord vindt op je vragen, zonder daar zelf op zoek naar te moeten gaan.
De AI-helpdesk is beschikbaar voor Google Maps en de Google Play Store. Daarnaast verschijnt het AI-hulpmiddel volgens 9to5Google ook op verschillende andere hulppagina’s, verspreid over andere Google-diensten. Je komt bij de chatbot terecht door vanop de supportpagina op de ‘hulp nodig?’-knop te klikken. Indien je dat doet, zal het AI-systeem meteen enkele zoekopdrachten aan je voorstellen. Staat hetgeen je zoekt er niet tussen? Dan klik je op ‘iets anders’ en laat je het systeem weten waar je dan wel naar op zoek bent.
Google laat weten dat het nieuwe supportsysteem nog in ontwikkeling is en dus misschien niet altijd even accuraat is. Daarnaast laat de techgigant weten dat je informatievragen ook bekeken kunnen worden door menselijke medewerkers. Op die manier hoopt het bedrijf het AI-systeem verder aan te scherpen. Het ziet er bovendien naar uit dat het AI-systeem voorlopig enkel in het Engels beschikbaar is. Mettertijd zou ook dit moeten veranderen, waardoor je ook in het Nederlands informatie kan krijgen van een AI-bot.