Counterpoint: consumenten kopen steeds vaker high-end smartphones
Counterpoint spreekt in een blogpost over een recordgroei voor het premium smartphonesegment. Verwacht wordt dat de verkopen in dat segment met zes procent zijn toegenomen jaar-op-jaar, en dat het volume vergeleken met 2016 is verdrievoudigd.
Ondanks de forse groei blijft het een relatief klein segment. Analisten verwachten dat het segment in 2023 goed was voor 24 procent van de wereldwijde smartphoneverkopen, vergeleken met 21 procent in 2022. Qua omzetten zien we juist het tegenovergestelde. Dankzij de hoge prijzen is het premiumsegment goed voor 60 procent van de omzet van smartphonefabrikanten.
Apple blijft de grootste profiteur in het premiumsegment. Vrijwel alle Apple-toestellen vallen in de premium prijsklasse, met uitzondering van de iPhone SE. Dit zien we ook terug in het marktaandeel van 71 procent in het premiumsegment. Concurrent Samsung weet slechts 17 procent van de markt te bezetten, terwijl Huawei nog 5 procent meepikt. Xiaomi en OPPO spelen nauwelijks een rol in het high-end segment en halen aandelen van respectievelijk 2 en 1 procent. Xiaomi ziet zijn marktaandeel in dit segment daarmee wel verdubbelen ten opzichte van 2022. Apple verliest daarentegen vier procentpunt.
‘Smartphones zijn onmisbaar’
Counterpoint wijt de groei van het premiumsegment aan het belang dat consumenten tegenwoordig hechten aan hun smartphones. “Er heeft een verschuiving plaatsgevonden in het koopgedrag van consumenten op de smartphonemarkt. Gezien het belang van een smartphone zijn consumenten bereid meer uit te geven voor een apparaat van hoge kwaliteit dat ze voor een langere periode kunnen gebruiken”, concludeert het onderzoeksbureau.
We stellen ons wel enkele vraagtekens bij deze conclusie. Zo zijn smartphones de laatste jaren ook gewoon steeds duurder geworden. Zelfs voor middenklassers vragen sommige fabrikanten een prijs van boven de 600 euro. High-end smartphones van fabrikanten als Apple, Samsung en Xiaomi zijn te koop vanaf ongeveer 800 tot 900 euro. 600 euro bestempelen als het ‘premiumsegment’ lijkt niet te passen bij de huidige staat van de smartphonemarkt.