Volkswagen heeft EV-accu in handen die nauwelijks degradeert
Degradatie is een term voor EV-accu’s die steeds vaker een rol van betekenis speelt. Nu de eerste EV’s op leeftijd beginnen te raken, begint de impact van accuslijtage zich te tekenen. Net zoals in smartphones, neemt de capaciteit van accu’s in elektrische auto’s af naarmate ze vaker zijn opgeladen. Fabrikanten hebben die slijtage al flink terug weten te brengen voor lithium-ion-accu’s. Gehoopt wordt dat solid-state-accu’s van de toekomst dit probleem verder kunnen terugdringen. Bij Volkswagen lijkt dit ze nu te zijn gelukt, aldus Volkswagens accudivisie PowerCo.
PowerCo heeft zich toegelegd op de ontwikkeling van een solid-state-accu. In zulke accu’s wordt het vloeibare elektrolyt vervangen door vaste stoffen. Hierdoor kunnen de accu’s sneller opladen en meer capaciteit vasthouden. Bovendien moeten solid-state-accu’s een stuk veiliger zijn dan lithium-ion-batterijen, die nu vaak in elektrische auto’s worden gebruikt. Het vloeibare materiaal maakt die accu’s namelijk licht ontvlambaar bij aanraking met zuurstof. In solid-state-accu’s zijn de stoffen die kunnen ontbranden, vervangen door vaste stoffen.
5% capaciteitsverlies
Een ander voordeel dat zich nu uitwijst is de beperkte accudegradatie. PowerCo meldt dat zijn solid-state-accu na 1.000 laadcycli ongeveer 5% van zijn capaciteit verliest. Die 1.000 laadcycli staan gelijk aan ongeveer 500.000 gereden kilometers. In de toekomst neemt dit mogelijk verder toe; vastestofbatterijen worden genoemd als kandidaat voor EV’s met een bereik van 1.000 km en meer. Toyota wil bijvoorbeeld tussen 2027 en 2029 een EV lanceren met een bereik van 1.200 kilometer. Ook die gebruikt een accu met vaste stoffen.
Dat de capaciteit na 1.000 laadcycli met slechts 5% daalde, is een overwinning voor Volkswagen. Het maakt immers dat eigenaren na een half miljoen kilometer nauwelijks bereikverlies opmerken. Hoe de accu zich na een half miljoen kilometers houdt, is nog wel niet duidelijk. Daarover maakt PowerCo geen melding in zijn aankondiging.
Volgende fase: massaproductie
Volkswagen maakt zich intussen op voor de massaproductiefase. Hiervoor werkt PowerCo samen met de Amerikaanse accuontwikkelaar Quantumscape. “Het uiteindelijke resultaat van deze ontwikkeling zou een batterij kunnen zijn die een groot bereik mogelijk maakt, supersnel kan worden opgeladen en praktisch niet veroudert. We zijn overtuigd van de solid-state-accu en werken op volle snelheid verder met onze partner QuantumScape aan serieproductie”, meldt de automaker.
In tegenstelling tot Toyota laat Volkswagen zich niet uit over een jaartal waarin het de accu’s in EV’s wil plaatsen. Gezien het vooruitdenkt aan massaproductie, hoeft dat echter niet lang meer te duren.