Toyota werkt aan EV’s met range van 1.200 kilometer

Toyota logo
© Unsplash/Chandler Cruttenden
Toyota wil in 2027 EV's uitbrengen met een range van 1.200 kilometer, meldt CEO Koji Sato. Sato nam in januari het roer over van ex-CEO Akio Toyoda.

Toyota stond aan de wieg van hybride aandrijflijnen. Duurzaamheid speelt dus zeker een rol bij het Japanse bedrijf. Van een volledige elektrificatie van het wagenpark is echter nog geen sprake: in het Belgische assortiment van Toyota vind je slechts twee volledig elektrische wagens. Het merk lijkt zijn achterstand op elektrisch vlak wel snel te achter zich te willen laten. Middels nieuwe batterijtechnieken, waarvan Toyota dinsdag het bestaan onthulde, wil het in 2027 EV’s lanceren met een maximale range van 1.200 kilometer (750 miles).

Concreet gaat het om zogenaamde solid-statebatterijen. Zulke batterijen hebben een hogere energiedichtheid, en kunnen daarmee aan een lager gewicht meer energie opslaan. Ook zijn zulke batterijen veiliger omdat brandgevoelige vloeistoffen uit hedendaagse Li-Ion batterijen ontbreken.

Doorbraak in solid-state accu’s

Hoewel meerdere fabrikanten Toyota voorgingen in de ontwikkeling van solid-state batterijen, zegt het merk een doorbraak van betekenis te hebben bereikt. Hierdoor zou de batterijtechniek op korte termijn geschikt zijn voor massaproductie.

Uitgelicht artikel Prius Prius (2023) wordt zuinigste hybride ooit bij Toyota

Niet geheel onverdienstelijk. Zowel voor Toyota als voor consumenten. Voort Toyota betekenen de solid-statebatterijen vooral een nieuwe fase in de elektrificatie van auto’s. Niet alleen omdat auto’s met zulke batterijen grotere afstanden kunnen afleggen, maar vooral ook omdat de oplaadduur flink lager moet liggen. De Japanners zeggen dat zo’n solid-statebatterij in 10 minuten volledig opgeladen kan worden.

Toyota vs. Tesla Supercharger

Ter vergelijking: een Tesla kan bij een Supercharger maximaal 320 kilometer (200 miles) bijladen in 15 minuten. Lange afstanden afleggen moet zo vergelijkbaar beginnen aanvoelen als in een conventionele brandstofauto.

Dat geldt ook voor de kostprijs van een EV. Solid-state accu’s moeten helpen de kostprijs van EV’s met maximaal 20 procent te verlagen. Toyota gebruikte daarvoor zijn elektrische Bz4x als ijkpunt. Hoe dat in de praktijk uitpakt, moet uiteraard nog blijken. Het Japanse merk zal in eerste instantie vermoedelijk ook een deel van zijn ontwikkelkosten willen recupereren.

Doorontwikkeling Li-Ion accu’s

Vooraleer het in 2027 of 2028 zijn eerste solid-state-gebaseerde EV’s onthult, voorziet Toyota voor 2026 in een EV met geavanceerdere Lithium-Ion-accu’s. Met die accu’s moet het mogelijk zijn om een bereik tot 1.000 kilometer (620 miles) te behalen.

Details over de voertuigen die het Japanse merk wil uitbrengen, zijn nog niet gekend. Voor welk type voertuigen de genoemde range zou gelden is daarmee koffiedik kijken. Vaststaat is dat de nieuwe Toyota-CEO, Koji Sato – afkomstig van dochtermerk Lexus – een andere koers vaart dan voormalig CEO Akio Toyoda. Toyoda stapte in januari op als CEO van de autofabrikant.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business