Spotify lanceert in-appbetaalsysteem voor Europese iOS-gebruikers
Volgens die nieuwe Europese wetgeving zal je in de EU-lidstaten in de eigen app van Spotify aankopen kunnen doen en van betalingsplan wijzigen. De Digital Markets Act treedt op 7 maart in werking. Spotify liet zijn klanten al sinds 2016 niet meer toe om via de App Store een abonnement af te sluiten, omdat de Zweedse streamingdienst het niet eens was met de hoge commissie van 30 procent die Apple van app-ontwikkelaars vraagt. Wie al van voor 2016 Spotify Premium betaalt via de App Store, kon dat tot nu toe wel blijven doen.
Betalen in Spotify-app voor iOS
Nu Spotify zijn eigen betaalsysteem aan het uitrollen is, zullen luisteraars ook eenvoudiger audiobooks kunnen uitkiezen én kopen in de Spotify-app voor iOS. Prijzen voor losse content en betaalde abonnementen zullen vanaf nu overeenkomen met de tarieven zoals Spotify die elders adverteert. Gebruikers betalen dus geen 3 euro extra meer voor Premium om de commissie voor Apple bij te passen.
Bovenop het implementeren van zijn eigen in-appbetalingen, zal Spotify ook zijn eigen prijzen kunnen adverteren in de iOS-app. Momenteel krijgen gebruikers al een prijsindicatie te zien en wanneer de DMA van kracht gaat, kan Spotify zijn gebruikers in de apps zelf op de hoogte brengen van tarieven en promoties.
“Het zou zo eenvoudig moeten zijn voor elke Spotify-klant, waar dan ook ter wereld”, zegt Spotify in een aankondiging. “Maar als je buiten bepaalde markten woont, kan je helaas nog steeds op frustrerende muren botsen door Apples lachwekkende regels. Daarom blijven ontwikkelaars aan hun regering vragen om nieuwe wetten in te voeren, naar het voorbeeld van de DMA.”