Softwareproblemen dwingen Volvo leveringen EX30 te pauzeren
Software en automakers: het is duidelijk dat het huwelijk tussen de twee vooralsnog stroef verloopt. Dat zagen we al bij Volkswagen, die de nodige softwareperikelen ondervond met zijn ID-wagens. Ook de Zweedse autobouwer Volvo ondervond eerder aan den lijve dat het ontwikkelen van software de nodige verfijning vereist. Dit leidde in 2023 al eens tot het uitstellen van de release van de EX90. Dat gebeurt nu nogmaals met de betaalbare EX30, schrijft Automotive News Europe.
“Wij bevestigen dat Volvo onvermoeibaar werkt om het probleem op te lossen”, aldus Volvo in een bericht aan EX30-klanten. Volgens de automaker wordt het probleem opgelost met versie 1.2 van de software op de Volvo EX30. Die software voldeed op dat moment echter nog niet aan alle “vereisten om uitgebracht te worden”.
Niet via OTA-update
Volvo stelt in een reactie tegen de nieuwssite dat die obstakels inmiddels zijn overwonnen en dat ze de EX30 kan uitleveren aan klanten zodra de update is geïnstalleerd. Dat de levering wat vertraagd is, heeft ermee te maken dat klanten de update niet zelf kunnen installeren via een OTA-update. Het is aan Volvo-dealers om de juiste software te installeren. Dat zou vanaf dinsdag gebeuren, waarna het Zweedse merk zijn meest betaalbare EV weer kan uitleveren.
Daarmee is de vertraging relatief beperkt gebleven. Volvo spreekt in zijn eigen reactie over ‘enkele’ dagen extra levertijd. De nieuwssite stelt echter dat het eerder om ongeveer twee weken gaat. Met de EX90 zorgden softwareperikelen voor een vertraging van vijf tot zes maanden.
Certificaten van Google
Wat er exact speelde met de software, laat Volvo grotendeels onbenoemd. In correspondentie aan klanten staat te lezen dat het onder meer gaat om Google-certificaten. Die zijn nodig gezien de EX- en Polestar-EV’s steeds gebruikmaken van Googles Automotive OS, inclusief diverse Google-apps. Ook zouden er andere “belangrijke updates” worden doorgevoerd op de EX30.