Nieuws

Bluesky voortaan toegankelijk zonder uitnodiging

Bluesky
© iStock / Swello
Een jaar na de lancering van Jack Dorsey's tweede sociale medium is Bluesky toegankelijk voor gebruikers zonder uitnodiging.

Het sociaal netwerk Bluesky is vanaf vandaag beschikbaar voor het grote publiek. De socialemediadienst werd afgelopen jaar gelanceerd door Twitter-oprichter Jack Dorsey. De bedoeling was om tegenwicht te bieden aan X, dat door Elon Musk werd opgekocht. De dienst is na een jaar toegankelijk voor het grote publiek.

Aanvankelijk was Bluesky enkel toegankelijk voor gebruikers die een uitnodiging ontvingen. Dat maakt dat het medium meer dan een jaar na de lancering slechts 3 miljoen gebruikers telt. Zeker in vergelijking met Threads, het nieuwe sociaal netwerk van Meta, is dat een klein aantal. Meta verwelkomt namelijk elke maand 130 miljoen actieve gebruikers op hun microbloggingdienst. Hoeveel van de 3 miljoen gebruikers regelmatig inloggen op Bluesky is niet geweten.

Gedecentraliseerd karakter

Bluesky probeert zich te onderscheiden van Twitter met een gedecentraliseerd karakter. Het project werd ooit opgericht binnen Twitter, maar leeft nu verder onder een eigen naam en bedrijf. Al bij aanvang luidde het idee om Bluesky zo open mogelijk te maken. De code voor de app is volledig opensource, waardoor gebruikers inzicht kunnen krijgen wat er precies achter de schermen gebeurt.

Bovendien maakt het opensourcekarakter het makkelijk om de app toe te spitsen op specifieke scenario’s. Ontwikkelaars kunnen de interface van de app aanpassen. Ze kunnen zelfs een algoritme ontwikkelen dat helpt bepalen welke posts je te zien krijgt. Op die manier moeten gebruikers meer controle krijgen over hun socialemedia-ervaring. Dat staat in schril contrast met hoe andere socialemedia-apps tewerk gaan. Op Instagram, bijvoorbeeld, zijn gebruikers aangewezen op het algoritme dat Meta ze voorschotelt. Net op dat vlak wil Bluesky het dus anders doen.

Mastodon

Behalve Bluesky is er nog een sociaal medium dat zich zo open mogelijk opstelt: Mastodon. Toch zijn de twee diensten minder gelijkend dan eerst gedacht. Mastodon maakt gebruik van het ActivityPub-protocol om berichten over verschillende diensten te delen. Voor Bluesky gaat het om het zogenaamde “AT Protocol”. De mogelijkheden van beide protocollen lijken op elkaar, maar ze werken niet met elkaar samen.

Daardoor zal het onmogelijk zijn om tussen Mastodon- en Bluesky-instanties te communiceren en berichten tussen verschillende diensten te delen. De standaard werd ontwikkeld door Bluesky zelf en wordt momenteel enkel door Bluesky gebruikt. Voor ActivityPub is de situatie iets rooskleuriger: Meta’s Threads werkt ondertussen aan ActivityPub-integratie. Kortom: Mastodon- en Threads-gebruikers zullen met elkaar communiceren, terwijl Bluesky-gebruikers als het ware op een ander eiland zitten.

Contentmoderatie

Een kritiek die decentrale sociale netwerken zoals Mastodon en Bluesky vaak te verduren krijgen, is dat het moeilijk is om aan contentmoderatie te doen. Het hele idee van zo’n decentraal netwerk is namelijk dat er geen centrale “overheid” bij komt kijken. Dat levert lastige situaties op: bedrijven als Meta en X worden namelijk aansprakelijk gesteld voor illegale en haatdragende content op het platform. Laten ze die content te lang staan? Dan kan dat in flinke boetes resulteren.

Bij Bluesky – en Mastodon – is er geen Meta of X die de content kan modereren. Daarvoor bedachten ze bij Bluesky een oplossing. Bedrijven en organisaties zullen binnenkort zelf content kunnen modereren. De organisaties zullen dan kunnen aangeven of posts al dan niet de waarheid vertellen. Gebruikers kunnen zich abonneren op die bedrijven en organisaties, waarna ze de beoordelingen in hun eigen feed te zien krijgen. Een ingenieuze oplossing, al is het maar de vraag hoeveel bedrijven en organisaties van de mogelijkheid gebruik zullen maken. Als er regelrecht illegale content geplaatst wordt, dan zou het team achter het AT Protocol wel tussen kunnen komen om de content voor eens en altijd te verwijderen.

Account aanmaken

Om een account aan te maken, moet je nu niet meer op een uitnodiging wachten. In plaats daarvan kan je gewoon naar bsky.app surfen en daar de stappen doorlopen om een account aan te maken. Je kan ook de ‘Bluesky Social’-app op je smartphone installeren om langs daar een account aan te maken.

blueskyontspanningsociale mediax

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken