Inloggen met Google ziet er binnenkort anders uit
Wie accounts heeft op meerdere websites, weet ondertussen hoe een klus het kan zijn om de inloggegevens voor al die accounts bij te houden. Een wachtwoordmanager kan je daarbij helpen. Veel mensen kiezen ervoor om in te loggen met een van hun accounts, zoals je Google-account. Zo moeten ze maar inloggegevens voor één account blijven onthouden. Dat inloggen via Google zal er binnenkort echter anders gaan uitzien.
Daarvoor waarschuwt Google nu al. Wie zich probeert aan te melden bij een website of dienst met een Google-account, zal de melding boven het inlogvenster zien verschijnen. Daarin staat dat er “een nieuwe look” op komst is. De melding verschijnt op zowel mobiele apparaten als pc’s, wat aangeeft dat Google de interface op beide toestelsoorten onder handen neemt.
“Moderne look en feel”
De melding moet ervoor zorgen dat gebruikers niet verrast worden door de nieuwe inlogpagina. Anders zouden ze kunnen denken dat het om een valse inlogpagina gaat in plaats om die van Google zelf. De melding blijft wellicht ook even staan, tot het merendeel van de gebruikers ze heeft zien staan.
Wat je precies mag verwachten van die nieuwe inlogpagina? Bij Google klinkt het dat ze voor “een modernere look en feel” gaan op de pagina. Wellicht bedoelt de zoekmachinegigant daarmee dat ook de inlogpagina de Material You-huisstijl van Google gaat volgen.
Passkeys
De redesign opent interessante mogelijkheden voor Google. Zo zou het de nieuwe look kunnen aanwenden om passkeys, de inlogstandaard die wachtwoorden moeten vervangen, in de kijker te zetten. Google vraagt al sinds vorig jaar aan gebruikers om een passkey aan te maken, zodat je daarmee kan inloggen. Met een nieuwe look zou Google des te meer gebruikers over de streep kunnen trekken om het klassieke wachtwoord achterwege te laten.