60 ontslagen bij Firefox-ontwikkelaar Mozilla
Technologiebedrijf Mozilla, dat onder andere de Firefox-webbrowser ontwikkelt, ontslaat ongeveer 60 werknemers. Dat komt neer op ongeveer 5% van de werkkrachten van het bedrijf. De meeste ontslagen vallen in het productontwikkelingsteam.
Een woordvoerder van Mozilla laat aan Engadget weten dat het bepaalde investeringen terugschroeft. Het bedrijf wil steviger inzetten op producten die “de grootste slaagkans” hebben, klinkt het daar. Om dat te doen werden er 60 jobs geschrapt. Daardoor moeten middelen vrijkomen om andere producten de hoogte in te stuwen. Vooral Firefox Mobile, waar het bedrijf een flinke groeikans in ziet, boert daar goed bij.
Firefox Mobile mag er wel bij varen, maar dat geldt niet voor andere Mozilla-producten. Zo zal Mozilla’s VPN heel wat minder middelen krijgen. Ook Mozilla Monitor, een tool om je persoonlijke informatie van het web te verwijderen, deelt in de klappen. Het bedrijf kondigde die tool vorige week nog aan. Ook Mozilla Hubs, een virtuele wereld waar de Firefox-ontwikkelaar sinds 2018 middelen in steekt, houdt op te bestaan. De Mastodon-instantie die het bedrijf onderhoudt zal het bovendien ook met minder middelen moeten doen.
Artificiële intelligentie
Naast Firefox Mobile zal Mozilla ook fors inzetten op artificiële intelligentie. Daarvoor bouwt het bedrijf verder op de overname van Fakespot, een tool die valse webwinkels identificeert en je op die manier voor allerlei scams beschermt. Daarnaast wil Mozilla ervoor zorgen dat gebruikers makkelijker interessante content vinden op het internet. Daarvoor wordt het team achter Pocket samengevoegd met de Content- en AI/ML-teams bij Mozilla. Met andere woorden: het bedrijf wil AI-gestuurde contentaanbevelingen in Firefox en begint daar nu serieus aan te werken.
De veranderingen verrassen niet. Vorige week werd Laura Chambers, eerder actief als leidinggevende bij PayPal, AirBnB en eBay, als CEO aangesteld. Die positie bekleedt ze tot het einde van het jaar. Bij de leidingswissel liet voormalig CEO Mitchell Baker weten dat Chambers’ focus op “het aanleveren van succesvolle producten” zal liggen. Hoeveel de nieuwe CEO kan betekenen voor de populariteit van Firefox en andere Mozilla-producten zal de tijd moeten uitwijzen.