Microsoft investeert 3,2 miljard euro in Duitse AI-infrastructuur
Met 3,2 miljard euro is dit meteen de grootste investering die Microsoft al maakte in Duitsland. Het bedrag moet vooral dienen om de capaciteit van het datacenter in Frankfurt uit te breiden. Daarnaast plant de technologiereus nog enkele nieuwe datacenters. Die komen in het noorden van het land-, in de provincie Noordrijn-Westfalen te liggen.
Vraag naar AI-toepassingen stijgt
De investering komt er voornamelijk omdat de vraag naar cloudcomputing en AI-toepassing alsmaar stijgt. Microsoft-president Brad Smith laat weten dat steeds meer sectors gebruik willen maken van AI. Onder andere de “maakindustrie, de auto-industrie, financiële dienstverleners, farmaceutische bedrijven en medische technologiebedrijven” gebruiken meer en meer AI, zegt Smith in een mededeling.
Microsoft laat meteen weten dat heel wat Duitse bedrijven en start-ups al gebruik maken van de AI-infrastructuur. Zo is er Siemens, dat de diensten van OpenAI via Azure gebruikt om code te schrijven. Bij Bayer wordt Microsoft 365 Copilot dan weer ingezet om samenvattingen te maken van e-mails en rapporten. Commerzbank zou dan weer AI willen inzetten om een avatar te ontwikkelen. Die avatar moet klanten helpen met hun bankzaken.
Bondskanselier Olaf Scholz stelt dat de investering de AI-ontwikkeling zal versnellen. Ze is dan ook “goed nieuws voor Duitsland”: de investering maakt de regio namelijk aantrekkelijker om er bedrijven te vestigen.
Training
Microsoft laat verder weten dat het tegen 2025 meer dan 1,2 miljoen werknemers wil trainen om met AI om te gaan. Met het onderwijsprogramma wil Microsoft ook aandacht genereren voor een veilige en verantwoorde AI-ontwikkeling. Na afloop van het programma ontvangen deelnemers een certificaat – het eerste professionele certificaat voor generatieve AI in Duitsland, zegt Microsoft.
Dat Microsofts investeringen in OpenAI hun vruchten afwerpen, is inmiddels wel duidelijk. Eind januari stak Microsoft Apple voorbij als hoogst gevalueerde beursbedrijf ter wereld. Inmiddels is het bedrijf meer dan 3 biljoen dollar waard. Dat het blijft inzetten op AI en de infrastructuur die daarvoor nodig is, verwondert dus niet.