Nieuws

Belgen betalen steeds vaker met hun smartphone, zowel online als offline

Payconiq
© Payconiq Bancontact Company
Uit de jaarcijfers van Payconiq Bancontact blijkt dat Belgen steeds meer mobiel betalen, of dat nu in de winkel of online is.

Vijf jaar geleden maakte Payconiq zijn intrede op de betaalmarkt. Vandaag blijkt de digitale betaalmethode populairder dan ooit. Sinds de lancering is het aantal mobiele betalingen met Payconiq en Bancontact maal tien gegaan, haalt Bancontact Payconiq aan in een persbericht.

Midden 2018 sloegen het gevestigde Bancontact en de Belgische start-up Payconiq België de handen in elkaar: samen wilden ze de beste betaalervaring aan Belgen bieden. Vijf jaar later lijkt het bedrijf in die opzet geslaagd te zijn. Het bedrijf haalt aan dat ongeveer 2 miljoen Belgen de Payconiq by Bancontact-app gebruikten om een mobiele betaling uit te voeren. Die cijfers gelden wel enkel voor wie de Payconiq-app zelf gebruikt. Telt het bedrijf er ook gebruikers bij die Payconiq gebruiken via een integratie in hun bankapplicatie, dan “kunnen we ongetwijfeld over meerdere bijkomende miljoenen Belgen spreken”.

Mobiel betalen in de winkel

Niet dat de bankkaart verdwijnt: het merendeel van de betalingen bij Bancontact Payconiq, verloopt nog steeds met een fysieke kaart. In heel 2023 was dat goed voor zo’n 2 miljard betalingen. Het bedrijf telt in 2023 ook 368 miljoen mobiele transacties. De bankkaart blijkt dus nog steeds populair, maar mobiel betalen zit in de lift: in 2023 betaalden Belgen 34% vaker met hun smartphone dan vorig jaar. Daar boert Payconiq goed bij: het aandeel van Payconiq in die mobiele betalingen bedraagt 11%. De betaalprovider ziet voor de eigen diensten een stijging van 133% op één jaar tijd, wat het marktaandeel bijna verdubbelt tegenover 2022.

Al bij al is dat goed voor 41 miljoen transacties via Payconiq in 2023. Er lijkt dus een gedragsverandering aan de gang. “Consumenten hebben hun portemonnee niet langer nodig wanneer ze gaan winkelen. Afrekenen met je smartphone aan de kassa wordt langzaam maar zeker een gewoonte”, zegt Nathalie Vandepeute, CEO van Bancontact Payconiq Company daarover.

Uitgelicht artikel Payconiq GO Met Payconiq GO stellen handelaars voortaan zelf bedragen in

Payconiq in webwinkels

Webwinkels laten een heel ander patroon zien: daar gebeurde 84% van alle betalingen in 2023 met de smartphone. Dat kan door een QR-code te scannen en die in de Payconiq-app of via een bankapp ‘met Payconiq- en/of Bancontact-ondersteuning te openen. De populariteit van online betalen met de smartphone valt makkelijk te verklaren: de enige andere optie die mensen hebben, is om een kaartlezer boven te halen. Dat gebeurde in slechts 16% van de gevallen. In 2023 betaalden de Belgen zo’n 266 miljoen keer met Payconiq of Bancontact via mobiel. Dat is een kwart meer dan in 2023 en een vertienvoudiging ten opzichte van 2018.

Opleiding

De cijfers maken dat België koploper is op vlak van mobiele en elektronische betalingen. Dat is nog niet voor alle Belgen het geval. Niet iedereen kan namelijk even goed overweg met smartphones en QR-codes. Om ook die gebruikers te bereiken lanceert Payconic Bancontact, vanaf het voorjaar, een nieuw educatief traject. Op die manier wil het burgers die nog niet mee zijn leren hoe ze de betaalapp moeten installeren en hoe ze hem op een veilige manier kunnen gebruiken.

betaaloplossingbusinessmobiele betalingenpayconiqPayconiq Bancontact

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken