Proximus en Telenet hielden al miljoenen smishingberichten tegen
Proximus was in oktober de eerste Belgische telecomprovider die de strijd tegen smishing opende. AI-software moet voorkomen dat mensen phishingberichten via sms’jes ontvangen. Eind oktober gaf de provider te kennen dat het dagelijks gemiddeld 229.000 phishingpogingen tegengaat. “Het gros van de pogingen tot smishing”, wordt hiermee in de kiem gesmoord. Ook Telenet kwam later met een systeem om de aankomst van zulke berichten te voorkomen.
Met succes, meldt de minister voor Telecommunicatie Petra De Sutter. Proximus blokkeerde reeds 16 miljoen pogingen tot phishing via sms, aldus De Sutter. Bij Telenet en Base stond de teller in november nog op 2,4 miljoen. Vast staat wel dat beide telecomproviders eenzelfde AI-systeem gebruiken om verdachte berichten te herkennen.
Phishingmails detecteren
Hiervoor werken Proximus en Telenet nauwgezet samen met het Centrum voor Cybersecurity België (CCB). Het CCB werkt intussen ook aan systemen die phishingmails moeten detecteren. Ook hiervoor sluiten de twee providers aan als proefafnemers, die straks dus meer geavanceerde spamdetectie in hun mailboxen kunnen verwerken. Dat systeem kan ook bijblijven met nieuwe vormen van phishing, door patroonherkenning te gebruiken. Cybercriminelen zouden hierdoor niet zomaar een maas in het detectiesysteem moeten kunnen ontdekken.
Voor het CCB zijn phishingmails zo mogelijk een grotere zorg dan smishingberichten. Dagelijks krijgt het 30.000 phishingmails opgestuurd via Safeonweb. Op jaarbasis gaat het om 10 miljoen e-mails.
Proeffase in de pijplijn
Momenteel wordt er nog volop gesleuteld aan de software. Zeer binnenkort wil het CCB starten met een proeffase. Zelfs al is de software nog niet volledig op peil: “de vooruitzichten zijn veelbelovend”, klinkt het.