Telecomprovider Edpnet getroffen door cyberaanval
Hackers wisten op nog onbekende wijze binnen te dringen in het administratiesysteem van Edpnet. Daardoor krijgen klanten geen toegang meer tot hun account, zo meldt het bedrijf in een e-mail die het op maandag naar klanten stuurde. Voor klanten heeft de cyberaanval vooralsnog geen verdere gevolgen: de telecomdiensten van Edpnet ondervinden geen hinder. Edpnet benadrukt dat er tot nu toe geen bewijs is gevonden voor misbruik van mogelijk buitgemaakte klantgegevens.
Hoe lang de klantsystemen offline blijven, is nog niet duidelijk. Edpnet heeft te maken met technische problemen die de inlogmogelijkheden beperken. Over de exacte oorzaak van de aanval doet de telecomoperator geen uitspraken. Of het bedrijf getroffen werd door ransomware, is onbekend. Bij dit soort aanvallen infiltreren hackers de servers van een bedrijf om bestanden op de systemen te versleutelen. Pas als het slachtoffer losgeld betaalt, worden de bestanden weer vrijgegeven.
Edpnet heeft maatregelen genomen om verdere gevolgen te beperken. “We hebben onmiddellijk de nodige stappen ondernomen om de systemen extra te beveiligen en zijn een onderzoek gestart in samenwerking met cyberbeveiligingsexperts”, schrijft het bedrijf in de mail aan klanten. Zodra Edpnet meer informatie heeft, zal het klanten daarover informeren.
Cyberaanvallen in België
De cyberaanval op Edpnet is al de derde in België op één week tijd. Eerder werden ook bierbrouwer Duvel Moortgat en koffieverwerker Koffie Beyers getroffen door soortgelijke aanvallen. De hackers die achter de aanval op Duvel Moortgat zaten, het hackerscollectief ‘Stormous’, eisten naar verluidt meer dan een half miljoen dollar losgeld. Ze zouden wel bereid zijn met het bedrijf te onderhandelen over een lager bedrag op basis van de geleden schade.