Apple TV+ krijgt wellicht abonnement met reclame
Apple heeft recentelijk Joseph Cady aangenomen, die bij NBCUniversal de data-gedreven tv-advertenties overzag. Dit volgt, volgens Business Insider, in een lang rijtje van mensen die Apple reeds ingehuurd heeft met ervaring in tv-advertenties. Mensen van bij NBC, DirecTV en Peacock, wat allemaal prominente merken zijn in de Verenigde Staten, werden eerder al ingehuurd.
Het is ook niet de eerste stap die Apple zou zetten in het tv-reclamelandschap. De techgigant heeft de streamingsrechten van de Major League Soccer (met Lionel Messi), waarvoor het miljoenenpakketten verkoopt aan adverteerders.
Daarnaast hebben alle grote spelers (in de Verenigde Staten dan toch) een abonnement met advertenties op de markt. Netflix, Disney+, Amazon Prime Video en Max bieden het aan. Dat abonnement is dan goedkoper, maar heeft vaak nog nadelen zoals het ontbreken van downloads of mindere beeldkwaliteit. In België is het momenteel enkel de Vlaamse streamingdienst Streamz die zo’n abonnement aanbiedt.
Waarvoor Apple effectief al die expertise aan het opbouwen is, valt nog te bezien. De toekomst zal uitwijzen of dit effectief stroomt naar een reclame-abonnement voor Apple TV+.