Touchscreenproblemen Galaxy S23 veroorzaakt door Google Discover
De uitrol van One UI 6.1 verloopt niet bepaald vlekkeloos, dat staat vast. Gebruikers klagen sinds de uitrol over problemen met de vingerafdrukscanner. Sommige Samsung-toestellen met One UI 6.1 lijken ook te kampen met touchscreenproblemen. Het aanraakscherm reageert soms niet op input – dat probleem doet zich voor met zowel originele als reeds vervangen schermen. Volgens Samsung is dat mogelijk te wijten aan een bug in de Google Discover-feed op het startscherm van One UI.
“Vanwege een compatibiliteitsprobleem met sommige functies van de Google-app (Discover) is de ontwikkelaar van de app bezig met het verbeteren van de relevante servers en apps”, schrijft een moderator op de Koreaanse Samsung Community-website. Kortom: er wordt door Google aan de benodigde oplossing gewerkt. Concrete uitleg over de oorzaak wordt echter niet gegeven.
Oplossing: verwijder Google-data
Gebruikers wordt geadviseerd uit te kijken naar een update van de Google-app. Tot die tijd kan het helpen om de data van de Google-app te verwijderen. Open daarvoor het instellingenmenu in One UI en navigeer daarin naar Apps -> Google -> Opslag. Klik vervolgens op Opslag wissen en bevestig de actie.
Gebruikers kunnen het probleem ook verhelpen door de Discover-feed uit te schakelen. Hiervoor moet je het startscherm lang ingedrukt houden. Zet vervolgens de schakelaar uit van het Discover-tabblad. Zodra de update voor de Google-app beschikbaar is, kun je het paneel via dezelfde route weer inschakelen.
Wat de andere bugs in One UI 6.1 betreft, blijft het nog stil bij Samsung. Het is goed mogelijk dat ze met de aanstaande beveiligingsupdate van april worden opgelost. Zo niet, dan zullen gebruikers van een Galaxy S23, Galaxy Z Fold 5 en Galaxy Z Flip 5 mogelijk tot mei moeten wachten op bugfixes.