TikTok Notes, Instagram-concurrent van Bytedance, komt dichterbij
Groot nieuws uit sociaalmedialand: TikTok zou aan een nieuwe app werken, die moet gaan concurreren met Meta’s Instagram. Dat is toch wat de app aan gebruikers vertelt: daar verschijnt sinds kort een melding, die de nieuwe app aankondigt.
Sinds een aantal dagen zien verschillende TikTok-gebruikers een pop-upmelding verschijnen over een nieuwe app. Die app, ‘Notes’ genoemd, moet gaan concurreren met Instagram. Eerst werd gedacht dat de app TikTok Photos zou gaan heten, maar dat blijkt niet te kloppen. Dat blijkt uit het aankondigingsbericht: Notes wordt een “nieuwe app voor fotoposts”, staat daar te lezen. Momenteel kunnen gebruikers op TikTok zowel bewegende als stilstaande beelden uploaden. Die stilstaande beelden krijgen binnenkort dus een eigen plek, in die nieuwe Notes-app.
TikTok-posts naar Notes
Natuurlijk is het niet vanzelfsprekend om zo’n gloednieuw sociaal medium van de grond te krijgen. Concurrerende media kunnen namelijk al heel wat posts laten zien, terwijl Notes voorlopig nog blanco is. Daar hebben ze bij ByteDance, het moederbedrijf achter de apps, een oplossing op gevonden. TikTok-gebruikers zien de pop-upmelding voor de nieuwe app namelijk niet zomaar verschijnen. Met de melding wil de app toestemming krijgen om je fotoposts niet alleen op TikTok, maar ook op dat nieuwe medium te laten zien.
Gebruikers kunnen ervoor kiezen om hun foto’s niet op Notes te zetten, maar moeten daar zelf voor zorgen. Standaard staat de instelling namelijk aangevinkt, waardoor iedereen die snel op ‘OK’ duwt automatisch toestemming geeft.
De nieuwe Notes-app is nog niet beschikbaar, maar dat zou binnenkort moeten veranderen. TechCrunch spotte een webpagina op photo.tiktok.com. Ondertussen werd de pagina al offline gehaald, maar gearchiveerde versies van de pagina laten duidelijk zien dat de TikTok Notes-app op komst is.
Eenheidsworst
Eén ding is zeker: met de nieuwe app voert ByteDance de concurrentie met Meta flink op. Dat het zich daarbij zó sterk laat inspireren door het concurrerende Instagram, mag ondertussen geen verrassing meer heten. In het socialemedialandschap zijn er wel meer functies die alleen nog met een appicoon van elkaar te onderscheiden zijn: het verschil tussen een Short, Reel of TikTok zit namelijk alleen in de naam van de app. Om maar te zwijgen over zogenaamde ‘Stories’ of ‘Verhalen’, die je inmiddels in zo goed als elke app kan delen.