Mozilla waarschuwt WhatsApp voor desinformatie bij verkiezingen
In 2024 zullen maar liefst 4 miljard mensen in 64 landen naar de stembus trekken, onder meer in de Verenigde Staten en India, maar uiteraard ook ons eigen België. Socialemediabedrijven als Meta, YouTube en TikTok hebben al beloofd om de integriteit van die verkiezingen te beschermen, maar Mozilla stelt vast dat WhatsApp nog geen beleid uitgetekend heeft. De onderzoekers wijzen erop dat de invloed en het bereik van de berichtendienst nochtans even groot is als die van de grote sociale media.
“Bijna 90 procent van de geplande tussenkomsten voor online veiligheid bij Meta focust op Facebook en Instagram”, zegt Ondanga Madung, senior onderzoeker bij Mozilla aan Engadget. “Waarom heeft Meta publiekelijk nog geen plan uitgetekend van hoe het desinformatie gaat bestrijden tijdens verkiezingen?”, vraagt hij zich af. Een terechte vraag, aangezien WhatsApp wereldwijd meer dan 2 miljard gebruikers telt en veruit de grootste berichtendienst is. Facebook Messenger (tweede wereldwijd) telt 930 miljoen gebruikers.
Mozilla: “WhatsApp doorlichten”
Mozilla roept Meta nu op om de manier waarop WhatsApp functioneert grondig door te lichten en aan te passen. Een opvallende suggestie is het toevoegen van labels die virale content als ‘desinformatie’ kunnen markeren. In plaats van de meldingen ‘Meerdere keren doorgestuurd’ zouden WhatApp-gebruikers een aangepaste boodschap te zien kunnen krijgen: ‘Vaak doorgestuurd: gelieve te verifiëren’. Daarmee wil Mozilla gebruikers doen ‘stilstaan en reflecteren’ bij virale berichten die ze doorgestuurd krijgen.
Intussen hebben meer dan 16.000 mensen Mozilla’s oproep ondertekend, in de hoop om politieke desinformatie tegen te gaan. De stevige aandrang van Mozilla komt er na onderzoek dat het bedrijf voerde rond onlineplatformen en verkiezingen, in Brazilië, India en Liberia. De eerste twee behoren tot de grootste markten voor WhatsApp wereldwijd. Mozilla stelde vast dat politieke partijen in die drie landen stemmers gingen ‘microtargetten’ met propaganda en in sommige gevallen zelfs haatspraak.
“Met de encryptie die WhatsApp toepast, doen ze afstand van hun aansprakelijkheid”, gaf Madung nog mee. “In een verkiezingscontext is de content zelf niet noodzakelijk het probleem. Het gaat erom dat een kleine groep mensen met gemak een grote massa kan beïnvloeden.”