Zuckerberg: “Nog enkele jaren” voordat Meta AI geld oplevert
De afgelopen maanden gaan bij heel wat technologiebedrijven vooral over AI. Ook Meta investeerde fors in AI-functies voor hun verschillende apps. Die ChatGPT-concurrent stopt het nu stilaan in Instagram, Facebook en WhatsApp. Wat echter onduidelijk is, is hoeveel geld die generatieve AI-toepassing in het laatje moet brengen.
Dat zal volgens CEO Mark Zuckerberg nog wel even duren. Dat is toch wat hij zei tegen investeerders, tijdens een gesprek over de resultaten in het eerste kwartaal. De topman verwees naar het verleden, naar andere grote verandering voor de Meta-apps. “Deze nieuwe, schaalbare ervaringen in onze apps zijn altijd al goede investeringen geweest voor ons en investeerders die bij ons blijven”, zegt de topman erover. De ontwikkeling en uitrol van Stories en Reels heeft ook flink wat geld gekost, maar zou op de lange termijn zeker opgeleverd hebben.
Kostelijke investering zal opbrengen
Tegelijkertijd is een AI-systeem niet hetzelfde als Reels of Stories. Om te beginnen is het veel kostelijker om die AI-ervaring te ontwikkelen. Het bedrijf heeft zichzelf als doel gesteld om de ‘leading AI’ te maken, het beste AI-systeem dat er is. Alleen kan de ontwikkeling van dat systeem “nog enkele jaren” duren, en dus ook flink wat geld kosten.
De eerste tekenen zijn alvast goed, maakt de CEO zich sterk. Tientallen miljoenen gebruikers hebben de AI-functies ondertussen al geprobeerd, zegt hij. Op zich is dat niet verrassend: de Meta AI staat prominent in het zicht voor wie Facebook, Messenger, WhatsApp of Instagram opent. De chatbot is ook beschikbaar via de website meta.ai, al hebben Europese gebruikers er voorlopig niet veel aan. “Meta AI is nog niet beschikbaar in je land”, vertelt de website.
De chatbot is momenteel nog gratis te gebruiken. Meta kijkt natuurlijk wel naar manieren om er geld mee te verdienen. Dat zou kunnen door het voor zakelijke communicatie in te zetten, maar ook door advertenties of betaalde onderdelen aan de AI-ervaring toe te voegen. Het is niet zeker voor welke optie Meta uiteindelijk zal kiezen. Momenteel brengt Meta AI al wel geld in het laatje door mensen langer bij de Facebook-apps te houden. Daardoor krijgen gebruikers meer advertenties te zien, wat het socialemediabedrijf geld oplevert. Over die advertenties zelf zegt Zuckerberg nog dat ze binnenkort beter zullen worden. Ook dat zal te danken zijn aan Meta AI.