Samsungs nieuwe EV-batterij laadt tot 80% in 9 minuten
Samsung SDI, de tak van het bedrijf die zich bezighoudt met batterijen, komt met een nieuw soort batterij. Volgens de fabrikant is het mogelijk om die nieuwe batterij in 9 minuten tot 80% te laden. Een indrukwekkende levensduur van 20 jaar maakt de technologie extra aantrekkelijk voor elektrische auto’s.
Betere lithium-ionbatterijen
In maart liet de batterijtak van Samsung al eens uitschijnen dat er iets aan zat te komen. Deze week, tijdens een evenement voor elektrische wagens in Seoul, besloot de fabrikant om de nieuwe technologie definitief voor te stellen. Het zal wel nog even duren voordat de batterijen in auto’s terecht komen. De productie staat namelijk gepland voor 2026. In 2029 zou het bedrijf ook batterijen met lange levensduur gaan maken.
Die langere levensduur wil het merk behalen door de materialen die in batterijen gebruikt worden, te verbeteren. De fabrikant zegt er niets over, maar het lijkt wel alsof het hier over lithium-ionbatterijen gaat. Dat is namelijk ook het geval bij de batterijen die supersnel laden: ook dat zijn lithium-ionbatterijen zoals we die vandaag kennen. Alleen slaagde Samsung erin om de lithium-ionoverdracht te optimaliseren en de weerstand tijdens het laden te verlagen.
All Solid State in 2027
Samsung werkt echter ook aan een nieuwe soort batterij. Vandaag de dag zijn autobatterijen, net zoals die in je smartphone, lithium-ionbatterijen. Die technologie werkt goed, alleen beginnen batterijmakers een beetje op de grenzen van dat soort batterijen te botsen. Samsung weet de batterijen weliswaar nog te optimaliseren, maar ook daar speelt een gelijkaardig probleem. Meer energie krijgen ze simpelweg niet in de batterijen. Die lithium-ionbatterijen zijn ook gevaarlijk wanneer ze in een ongeval terechtkomen. Nieuwe ‘solid state’-batterijen moeten dat probleem gaan oplossen.
Samsung is er ondertussen in geslaagd om ‘All Solid State’-batterijen (ASB’s) te ontwikkelen. Die ASB’s maken het mogelijk om veel meer energie in een klein pakket op te slaan, wat interessant is voor EV’s. Samsung deelt mee dat ze in 2027 batterijen zullen produceren met een energiedichtheid van 900Wh/l. Die batterijen hebben als bijkomend voordeel dat het risico op brand veel kleiner is.
In tussentijd wil Samsung wel het risico op brand verlagen. Daarvoor toonde het een nieuw soort batterijtechnologie dat de verspreiding van hitte tegen gaat. Verluchtingskanalen in de lithium-ioncellen moeten ervoor zorgen dat hete gassen uitgestoten worden. Dat moet brand voorkomen, of toch minstens de ernst ervan inperken.