Google tevreden over nieuwe vorm van YouTube-reclame tijdens pauzeren
Heel wat gebruikers hebben een hekel aan reclame, zeker op platformen als YouTube. Daarom nemen ze hun toevlucht tot advertentieblockers en andere tools, tot onvrede van de Google. Daar zouden ze namelijk liever hebben dat gebruikers een Premium-abonnement afsluiten. Een van de voordelen daarvan is dat er geen reclame meer tussen video’s verschijnt. Voor gebruikers die niet zo’n abonnement hebben, werkt Google aan een nieuw soort reclame.
Goede resultaten bij tests
Het bedrijf test de impact van die nieuwe reclamevorm al een tijdje. In een testfase zagen verschillende gebruikers een advertentie verschijnen wanneer ze de filmpjes op pauze zetten. Die tests zouden vooral uitgevoerd zijn bij gebruikers die YouTube kijken op hun tv. De resultaten van die eerste tests zijn alvast goed. Philipp Schindler, Chief Business Officer bij Google, haalt aan dat de advertenties “sterke merkverhogingsresultaten” oplevert. Een goede zaak voor Google natuurlijk: op die manier kan het “premium prijzen afdwingen bij adverteerders”.
De kans is groot dat Google de nieuwe soort advertenties binnenkort ook aan andere gebruikers laat zien. Daarnaast is het ook goed mogelijk dat de advertentievorm ook naar andere platformen, zoals de browser en mobiele app komen.
Reclame tijdens pauzeren
Hoe die pauze-advertenties er precies uitzien? Als je een video pauzeert zal deze kleiner worden, zodat er plaats ontstaat voor een advertentie. Zodra je het filmpje weer afspeelt, verdwijnt de reclame weer. De bedoeling is om de kijkervaring niet te onderbreken, om op die manier irritatie bij gebruikers te voorkomen.
De YouTube-topman ging niet in detail over wanneer die pauze-advertenties uitgerold worden. Wel zullen ze in eerste instantie naar smart-tv’s komen en daarna misschien naar andere toestellen. Verder is onduidelijk over wat voor advertenties het gaat: zijn het stilstaande beelden of reclamefilmpjes? Het is dus ook niet duidelijk of je die pauzereclame zal kunnen overslaan. Hoe dan ook: binnenkort zal je dus net iets meer reclame tegen kunnen komen op YouTube.