Polestar onthult concept-EV met bliksemsnelle oplaadtijd
Snelladen is een hot topic voor elektrische auto’s. Bestuurders willen immers zo kort mogelijk bij een laadstation staan. Nieuwe batterijtypen beloven de laadsnelheden fors te doen stijgen. Toyota wil tegen 2027 of 2028 de eerste EV’s op de markt brengen die je in slechts 10 minuten kan opladen. Geely-dochter Polestar zou die prestatie al in 2025 kunnen leveren met de Polestar 5. Hiervoor werken ze samen met het Israëlische StoreDot, dat “silicon-dominant”-batterijen ontwikkelt.
Silicon-anodes
Deze batterijen gebruiken silicon-anodes om energie op te slaan. Silicon kan tot tien keer meer stroom opslaan dan grafiet, dat nu nog veelal in batterijen wordt gebruikt. Bovendien neemt het een stuk minder ruimte in beslag. Op hetzelfde oppervlak kan je hierdoor meer stroom opslaan. En niet te vergeten: het opladen gaat ook nog eens veel sneller. Het snelladen van silicon-batterijen is namelijk veel efficiënter.
160 kilometer in 3 minuten
De voordelen worden duidelijk in de resultaten die Polestar en StoreDot presenteren. In slechts 10 minuten kon een Polestar 5 met een dergelijke silicon-batterij van 10% naar 80% worden opgeladen. Of de productieversie van de Polestar ook dit batterijtype krijgt, is nog niet helemaal duidelijk. Later dit jaar wil StoreDot de eerste batterijen aan klanten leveren.
De ontwikkeling is echter nog niet ten einde. De hoop is dat de batterijen in 2028 tot 160 kilometer bereik kunnen bijladen in slechts drie minuten. Polestar-CEO Thomas Ingenlath verwacht dat de batterijtechniek de opkomst van EV’s zal versnellen. “Deze technologie zal de verwachtingen van de consument bijstellen en het gebruik van EV’s op grote schaal versnellen door van EV-bezit een naadloze ervaring te maken voor de massamarkt”, aldus Ingenlath.
Solid-state batterijen: de volgende stap
Naast het Israëlische StoreDot werken ook andere bedrijven aan razendsnel oplaadbare EV-accu’s. De Zuid-Koreaanse batterijgigant Samsung heeft bijvoorbeeld een dergelijke batterij in ontwikkeling. Zij lijken hiervoor echter nog te werken met ‘oudere’ lithium-ionbatterijen. Om de laadsnelheid toch fors te verhogen, werd de weerstand in de batterijen verlaagd.
Tegelijkertijd werken ze bij Samsung ook aan een toekomst met solid-statebatterijen. Die zullen vanaf 2027 van de band rollen met een energiedichtheid van 900 Wh/l. Ook bij Toyota wordt er gewerkt aan batterijen met een vaste stof. Naast de hogere energiedichtheid zijn ze ook nog eens vele malen veiliger.