Nieuws

YouTube-reclame krijgt een QR-code

YouTube
© Szabo Viktor / Unsplash
Niemand kijkt graag reclame op YouTube. Voor gebruikers die wel graag op reclame klikken, komt het bedrijf nu met een QR-code.

Naast I/O organiseerde Google deze week nog een evenement: YouTube Brandcast. Doorheen de jaren is I/O een evenement geworden waar ook gebruikers aanschuiven om het laatste Google-nieuws te horen te krijgen. Dat is veel minder het geval voor Brandcast, waar vooral bedrijven te vinden zijn. Dat verbaast niets: op YouTube Brandcast vertelt het videostreamingplatform namelijk wat het aan adverteerders te bieden heeft.

Het overgrote deel van de inkomsten van YouTube is afkomstig uit advertenties. Het verbaast dan ook niet dat het bedrijf met zijn app en website probeert op te treden tegen advertentieblockers. Het bedrijf experimenteert ook voortdurend met nieuwe vormen van reclame, en dat doet het dit jaar ook.

QR-code met logo

Op Brandcast toont het bedrijf een nieuw type reclame, dat gebruikers moet aanmoedigen om “meer te leren” over de producten of diensten die aangeboden worden. In feite gaat het om traditionele video-advertenties, maar dan met een extraatje: rechts van het reclamespotje kan nu namelijk een QR-code verschijnen. Anders dan de QR-codes die je gewend bent, worden die aangepast naar het merk dat gepromoot wordt.

Op die manier wil Google het merk in de kijker zetten en gebruikers meer laten leren over de advertentie. Dat bedrijfslogo middenin de QR-code moet bovendien vertrouwen wekken, want een QR-code scannen is natuurlijk niet zonder risico. Net zoals je dat met andere links op het internet hebt, weet je nooit zeker wat er achter zo’n QR-code zit. Voor links op het internet passen meeste gebruikers inmiddels op, maar voor QR-codes is dat mechanisme er nog niet. Op die manier wordt de deur opengezet voor squishing: phishing via een QR-code. De codes bij Google zouden evenwel veilig moeten zijn.

Sport op YouTube TV

YouTube zet daarnaast ook steviger in op het TV-gedeelte, al is dat iets dat we in Europa niet snel zullen merken. In Amerika mag YouTube TV alle WNBA-matches uitzenden. Over het algemeen zijn streamingplatformen steeds meer geïnteresseerd in sportuitzendingen, die ze maar al te graag aan hun gamma willen toevoegen. In Europa lijkt het echter zo geen vaart te lopen: hier wordt sport doorgaans nog uitgezonden door de traditionele (sport)zenders.

Uitgelicht artikel YouTube logo Google tevreden over nieuwe vorm van YouTube-reclame tijdens pauzeren
advertentiesgoogleontspanningyoutube

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken