Instagram krijgt ads waar je niet voorbij kan scrollen
Socialemediaplatformen zoals Instagram zijn gratis te gebruiken. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de bedrijven die er achter zitten geen geld verdienen, integendeel. Een platform zoals Instagram haalt de inkomsten uit de reclame die het aan gebruikers toont. Wanneer zo’n platform op zoek is naar meer inkomsten, is de eerste en meest logische stap dan ook om meer advertenties te tonen. Dat is exact wat bij Instagram te gebeuren staat.
Reclame-onderbreking
Of liever: dat is wat bij Instagram nu aan het gebeuren is. Op Reddit vertellen verschillende gebruikers dat hun Instagram-ervaring plots onderbroken werd door een ‘ad break’. Dat is een nieuwe vorm van reclame die Meta momenteel aan het testen is. Vandaag verschijnen de advertenties op Instagram voornamelijk in je feed of tussen Stories in. Daar scrollen of tikken heel wat gebruikers gewoon voorbij, maar dat is met de nieuwe reclamevorm niet meer mogelijk.
De nieuwe reclamevorm is namelijk een echte onderbreking, zoals je die kent van tv. Tijdens het scrollen zal het scherm plots stoppen op een advertentiepost. Vandaag scrol je daar nog gewoon voorbij, maar dat kan met de ‘Ad break’ niet meer. De app dwingt je namelijk om minstens 3 tot 5 seconden naar de advertentie te kijken voor je verder kan scrollen.
Testfase
Momenteel lijkt Meta de nieuwe advertentiesoort te testen onder een beperkt aantal gebruikers. Een deel van de gebruikers krijgt de reclame-onderbrekingen daardoor al te zien, maar een ander deel helemaal niet. Op de TechPulse-redactie zitten de nieuwe advertenties bijvoorbeeld nog niet in de app. Meta gebruikt die test om te kijken wat de impact van de nieuwe reclamesoort is. Sluiten gebruikers de app nadat ze zo’n reclame-onderbreking te zien krijgen? Dan is de kans groot dat de nieuwe reclamesoort er niet komt.
Gebruikers die de reclame al te zien kregen, reageren in ieder geval behoorlijk fel. Verschillende Reddit-posts wijzen op het feit dat de nieuwe reclamevorm gebruikers kan wegduwen. Enkele gebruikers zeggen zelf dat ze voortaan verkassen naar TikTok, aangezien daar geen vervelende onderbrekingen in zitten. Of die kritiek volstaat om Meta de nieuwe advertentieplannen te laten schrappen, zal mettertijd moeten blijken.