“YouTube wil advertenties injecteren in video’s”
Tot nog toe lijkt YouTube-reclame op aparte video’s die als een stopper tussen de content geschoven worden. De ontwikkelaar van SponsorBlock meldt dat de videoreus op zoek gaat naar nieuwe manieren om advertenties door zijn content te laten lopen. YouTube zou op zoek zijn naar een manier om reclame te ‘injecteren’ in video’s, zodat die laatsten niet per se onderbroken moeten worden.
SponsorBlock ondervindt sinds kort hinder van YouTubes experiment, zo meldt de ontwikkelaar op Fosstodon. Advertenties zouden namelijk een onderdeel kunnen worden van de videostream, in plaats van een apart element. Daardoor zou het alvast lastiger worden voor adblockers om ze tegen te houden. De kans is groot dat ze in elk geval op zoek moeten naar een nieuwe methode en die workaround zou SponsorBlock alvast gevonden hebben, zo stellen ze op Reddit.
Adblockers zijn niet dood
Het lijkt er dus op dat YouTubes nieuwe manier van adverteren niet meteen het einde betekent voor de klassieke adblockers. Het vereist een nieuwe aanpak, omdat huidige extensies de advertenties rond video’s blokkeren, terwijl de reclame nu bij de video’s ingebed zal zijn. Volgens SponsorBlock zit een van de grootste uitdagingen in de tijdcodes, die niet voor elke gebruiker gelijk zullen lopen. Daardoor is het lastiger om de adblocker op het juiste moment te laten activeren.
Google heeft al vaker updates doorgevoerd om het blokkeren van advertenties te bemoeilijken, maar de ontwikkelaars van extensies hebben daar tot nog toe steeds een antwoord op geboden. Het zal nog moeten blijken of YouTube zijn experiment ook effectief gaat toepassen en of advertenties daadwerkelijk een onderdeel zullen worden van de videostream zelf.