Sunbird brengt iMessage naar nog meer Android-gebruikers

Sunbird iMessage op Android
© Sunbird
Sunbird zegt zijn iMessage voor de Android-app voor meer gebruikers beschikbaar te stellen. Wie iMessage op Android wil gebruiken, moet daar voortaan wel maandelijks voor betalen.

Om van alle iMessage-functies te genieten, moet je normaal gesproken een iPhone bezitten. De ontwikkelaars van het Amerikaanse Sunbird hebben het echter mogelijk gemaakt om iMessage toch te gebruiken op Android-toestellen. Niet iedereen kan meteen gebruikmaken van Sunbirds oplossing: de 171.000 gebruikers die zich op de wachtlijst hebben ingeschreven, komen als eerste aan de beurt.

Sunbird meldt in een persbericht dat deze gebruikers “de komende weken” een e-mail zullen ontvangen om deel te nemen aan een testfase van iMessage voor Android. In de e-mail van de ontwikkelaar wordt ook het abonnementsmodel besproken. De eerste zeven dagen kunnen gebruikers de dienst gratis uitproberen. Daarna moeten ze 1,99 dollar per maand betalen, aldus 9to5Google.

Niet alle functies werken

In de bètaversie zullen nog niet alle functies werken zoals verwacht, meldt Sunbird in de e-mail. Audioberichten zouden er bijvoorbeeld voor kunnen zorgen dat de iMessage-app crasht. Een andere bug zorgt ervoor dat bijlagen bij de ontvanger soms worden gedupliceerd. Ook meldt Sunbird dat het ‘even’ kan duren voordat nieuwe Apple ID’s werken in het Sunbird-ecosysteem: dit zal maximaal 60 minuten in beslag nemen.

RCS is bovendien nog niet beschikbaar. Sunbird zegt die functie, die werkt via de Berichten-app van Google, in de toekomst te herintroduceren.

Privacyzorgen

Sunbird laat weinig los over de privacyzorgen die vorig jaar speelden rondom dezelfde app. Toen werkte het bedrijf samen met het Britse Nothing aan de Nothing Chat-app. Ondanks de beweringen van Sunbird over eind-tot-eindversleuteling, bleek gebruikersdata relatief eenvoudig te onderscheppen via het Firebase-platform van Google. Slechts één dag nadat de app in de Play Store was verschenen, werd deze alweer verwijderd.

Sunbird besloot ook om de app (tijdelijk) uit te schakelen. Het bedrijf liet toen weten nog niet te weten wanneer de app zou terugkeren. Iets meer dan een half jaar later maakt de app zijn comeback, hopelijk zonder de beveiligingslekken die gebruikersgegevens blootstelden. Sunbird heeft in april toegezegd dat de beveiligingsproblemen zijn opgelost. De tijd zal leren of het alle bugs daadwerkelijk heeft verholpen.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business