Bijna 300.000 slachtoffers na cyberaanval op Limburg.net

Hacker
© iStock / artoleshko
Bij de cyberaanval op Limburg.net in december 2023 zijn gegevens van 292.734 klanten gelekt, meldt expertenbureau Ernst & Young. Zij achterhaalden ook dat er meer rijksregisternummers zijn buitgemaakt dan eerder bekend.

Eerder was al bekend dat er rijksregisternummers waren buitgemaakt van klanten uit 2014 en 2015. Uit de definitieve analyse blijkt nu echter dat er bij de cyberaanval ook rijksregisternummers van klanten uit 2016 zijn buitgemaakt. Specifiek gaat het om gegevens van 13.118 klanten, waaronder 11.332 uit het Limburgse Bilzen. Bovendien werden er 555 extra rekeningnummers ontdekt in de onderzochte documenten.

In totaal hebben de onderzoekers van Ernst & Young 380.000 documenten doorgenomen. Alle documenten zijn nauwgezet geanalyseerd op persoonsgegevens. Hierdoor heeft dit proces, dat kort na het datalek in december werd opgestart, flink wat tijd gekost. Volgens de woordvoerder van Limburg.net, Hans Roggen, was dit ook nodig om “fouten te voorkomen en de veiligheid te garanderen”.

Geïnformeerd per brief

Klanten en oud-klanten van Limburg.net die zijn getroffen door de cyberaanval, worden hier per brief over geïnformeerd. Klanten waarvan begin dit jaar al bekend was dat hun gegevens bij de aanval waren gestolen, zijn reeds geïnformeerd. Ditmaal zal Limburg.net klanten informeren die volgens de laatste analyse betrokken blijken bij het datalek. De afvalintercommunale zegt zo’n 13.000 brieven te versturen; die gaan deze week op de post en moeten volgende week bij de getroffen klanten belanden.

In de brief worden klanten geïnformeerd over de gestolen gegevens. Bovendien wijst de brief ze op de gevaren van het datalek. Aan de hand van de gelekte klantgegevens kunnen hackers zich bijvoorbeeld voordoen als de afvalintercommunale of een ander bedrijf, om zo geld afhandig te maken. Klanten moeten waakzaam zijn voor opvallende e-mails en telefoontjes. “Ga nooit in op vragen om je pincode of bankgegevens door te geven. Neem desnoods contact op met je bank of de instantie in kwestie”, zegt Limburg.net.

Uitgelicht artikel Bol.com Klantgegevens Bol.com mogelijk gestolen na cyberaanval

Digitale beveiligingsmuren

Limburg.net zegt ook lering te hebben getrokken uit het datalek. “Vanaf dag 1 zijn onze eigen digitale beveiligingsmuren sterk omhooggegaan”, aldus Roggen. Die beveiligingsmuren zegt de afvalintercommunale ook continu te testen en te verbeteren. 100 procent veiligheid blijft volgens de woordvoerder een illusie, maar het bedrijf zegt te doen wat nodig en mogelijk is.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business