Microsoft sluit alle fysieke winkels in China
Technologiereus Microsoft is niet langer fysiek aanwezig in China. Het merk sloot eerder deze week alle winkels in China, maar blijft wel pc’s aanbieden met Windows 11 erop. Alleen zal dat voortaan online en via partners gebeuren.
Strategische verhuizing
Aan de Global Times, een Chinese staatskrant, laat Microsoft weten dat het verhuist omwille van marktstrategische redenen. Het bedrijf vindt dat er een andere strategie nodig is om toestellen te verkopen in China, en besliste dat fysieke winkels daar geen deel meer van uitmaken. Chinese klanten zullen wel nog Windows-pc’s kunnen kopen. Ook Surface-toestellen blijven gewoon te koop, al zullen die voortaan online aangekocht moeten worden.
Dat Microsoft zijn fysieke winkels in China sluit, lijkt wel iets te maken hebben met die Surface-toestellen. De verkoopaantallen voor die toestellen zitten in een dalende lijn. Voor Microsoft is het dan ook logischer om geen dure, bakstenen winkels open te houden. Online kan het merk de toestellen veel goedkoper aan de man brengen, en dat zal het merk dus ook gaan doen.
Wereldwijd beleid
Op zich is het niet vreemd dat Microsoft fysieke winkels sluit: al in 2020 besloot het merk om vooral online aanwezig te zijn. Enkel in grote steden, zoals London, New York City en Sydney waren nog fysieke winkels. Ook in het hoofdkwartier in Redmond is een Microsoft-winkel te vinden. Vier jaar lang was China de enige regio waar de techreus een andere strategie hanteerde, maar dat is niet langer het geval. De reden voor de sluiting van de fysieke winkels is dan ook duidelijk: het kost te veel om ze open te houden en ze brengen niet voldoende op.
Tijdens een hoorzitting in het Amerikaanse congres, vertelde Brad Smith, vice-voorzitter van Microsoft, dat China goed was voor 1,5% van de wereldwijde winst. De beslissing om 47 fysieke winkels te sluiten, valt dan ook te begrijpen. Via de website van Microsoft en die van officiële verdelers zullen Chinese klanten wel nog Surface-toestellen kunnen bemachtigen. Ook via e-commercekanalen zoals Taobao en JD.com blijft Microsoft actief.