YouTube Music laat je straks radiostations creëren met AI
Spotify heeft sinds dit voorjaar een generatieve AI die afspeellijsten kan maken op basis van een prompt. Als gebruiker kun je dus precies aangeven naar welk type muziek je op zoek bent, waarna de AI dit omzet in een afspeellijst. YouTube Music test nu een soortgelijke AI-functie, meldt 9to5Google op basis van berichtgeving op Reddit.
AI voor YouTube Music
Momenteel wordt de functie nog volop getest onder een selecte groep YouTube Music-gebruikers. Zodra de functie beschikbaar is, zien ze een “Vraag om muziek zoals jij wilt”-knop verschijnen op het startscherm van Music. Wie daarop klikt, komt in een soort AI-chatbot terecht, met onderaan de mogelijkheid om zijn of haar wensen te vertalen naar een AI-prompt. Nadat de gebruiker die heeft verstuurd, verschijnt er vanzelf een op maat gemaakt AI-muziekstation.
Heeft de gebruiker zelf geen idee wat voor AI-prompt te versturen? YouTube Music geeft standaard al twee lijnen met allerlei mogelijkheden, zoals “Verras me!” en “Moscow rock scene”. Of deze voorstellen zijn gebaseerd op de persoonlijke muzieksmaak van de gebruiker, is niet meteen duidelijk. YouTube raadt gebruikers hoe dan ook af om informatie over zichzelf of anderen op te geven in de AI-tool. De prompts en antwoorden worden vermoedelijk gebruikt om de AI te trainen.
Het Google-platform benadrukt ook dat het om een experimentele functie gaat. De kwaliteit en accuraatheid van de antwoorden, kan zodoende “verschillen”. Het kan dus best eens gebeuren dat de gebruiker heel wat andere muziek voorgesteld krijgt dan waar hij of zij om gevraagd heeft. Mettertijd, als er al meer AI-afspeellijsten zijn aangemaakt, kan dit wel verbeterd worden.
Afspeellijst opslaan
De AI-prompt die de gebruiker heeft opgegeven, wordt ook gebruikt als naam van de afspeellijst. In het AI-scherm krijgt de gebruiker meteen de eerste drie nummers van de radio te zien, evenals een knop die de gebruiker de afspeellijst laat opslaan.
Het is niet precies duidelijk wanneer YouTube de generatieve AI naar meer Music-gebruikers wil uitrollen. Op de redactie was de functie nog niet beschikbaar in de Music-app. Mogelijk vereist de functie ook een YouTube Premium- of Music Premium-abonnement, zoals dat ook het geval is bij Spotify. Of we er meteen in België van kunnen genieten zodra de uitrol van start gaat, is ook nog niet duidelijk. Google rolt zijn nieuwe AI-functies meestal eerst uit in de VS.