Spotify hint op komst ‘Supremium’-abonnement

Spotify
© iStock / stockcam
Spotify maakt zich op voor de release van een vernieuwd premium abonnement: Supremium, daarop hintte Spotify-CEO Daniel Ek dinsdag tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers.

Het is al langer bekend dat Spotify werkt aan een abonnement met HiFi-audiokwaliteit. In 2021 sprak de muziekstreamingsdienst voor het eerst over een abonnement met een hogere audiokwaliteit. Sindsdien bleef het echter verrassend stil, behalve enkele geruchten over de naam van het abonnement. Spotify-CEO Daniel Ek heeft dinsdag dan toch bevestigd dat het Spotify-abonnement met HiFi-audiokwaliteit nog steeds bestaat en “Supremium” zal gaan heten.

Prijskaartje van Supremium

Ek zegt dat het HiFi-abonnement “alle voordelen biedt van het normale Spotify-abonnement, maar met veel meer controle en een veel hogere audiokwaliteit”. Specifieke details daarover, zoals de maximale bitrate van de audiostreams, heeft de topman niet genoemd. Wel noemde hij een mogelijk prijspunt van het Supremium-abonnement, van rond de 17 tot 18 dollar. Momenteel kost het reguliere Premium-abonnement in de VS 11,99 dollar. Supremium zou dus vijf tot zes dollar per maand extra kosten.

Hoeveel het abonnement in Europa gaat kosten is nog niet duidelijk. In Europa betaal je 10,99 euro voor Premium, dus mogelijk komt Supremium beschikbaar voor 16 tot 17 euro per maand. Daarmee zou het HiFi-abonnement van de Zweedse streamingsdienst een stuk duurder zijn dan Apple Music en Tidal, die beiden HiFi-audiokwaliteit beloven. Apple beweert met ALAC zelfs een ‘lossless’ audiostream te bieden. Bij Apple en Tidal betaal je tegelijkertijd slechts 10,99 euro per maand voor vermoedelijk dezelfde audiokwaliteit.

Succesvolle prijsverhoging

Ek ging tijdens de presentatie ook in op de succesvolle kwartaalcijfers. Jaar-op-jaar steeg het aantal maandelijks actieve gebruikers met 14% tot 626 miljoen. Het aantal klanten met een Premium-abonnement steeg met een vergelijkbaar percentage (12%) tot 246 miljoen.

Volgens de topman heeft het bedrijf een “succesvolle ronde van prijsverhogingen” achter de rug, met een relatief laag klantverloop. In de VS werden de prijzen recent verhoogd van 10,99 naar 11,99 dollar per maand. In Europa blijven de prijzen vooralsnog ongewijzigd.

Onder de streep boekte Spotify een omzet van 3,8 miljard euro, waarvan een operationele winst overbleef van 266 miljoen.

businessmobielontspanningspotifystreaming

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken