De Lijn lanceert ‘Digitaal opstappen’ voor abonnees

De Lijn digitaal opstappen
© De Lijn
Abonnementshouders bij De Lijn kunnen voortaan opstappen met hun smartphone. Zodoende hoeven ze hun Mobib-kaart niet meer tevoorschijn te halen als ze opstappen in een bus of tram.

De Lijn noemt dit ‘Digitaal opstappen’ en heeft de functie geïntegreerd in zijn apps voor Android en iOS. Om digitaal te kunnen opstappen, moet je dit eerst eenmalig activeren door je MoBIB-kaart aan je account te koppelen. Bovendien is het noodzakelijk dat bluetooth geactiveerd is, zodat de De Lijn-app kan detecteren welke bussen of trams in de buurt zijn.

Zo kan je digitaal opstappen bij De Lijn

Om digitaal op te stappen, moet je via de app het voertuig kiezen waarmee je reist. Als het voertuig in de buurt is, verschijnt het in de lijst van ‘Digitaal opstappen’. Kies vervolgens voor ‘Registreer je opstap’ om je rit te activeren. Wanneer je opstapt, hoef je dan niets meer te doen – de rit staat namelijk al geactiveerd. Het is dus niet meer nodig om je MoBIB-kaart steeds boven te halen. Je hoeft deze zelfs niet meer mee te nemen: via de De Lijn-app kunnen controleurs immers de ritgegevens en je abonnement inzien.

Wanneer je overstapt op een ander voertuig, moet je opnieuw de opstap registreren. Mocht het voertuig om een of andere reden niet in de lijst verschijnen, dan tik je op ‘Mijn voertuig staat niet in de lijst’. Laat de bevestiging hiervan zien aan de chauffeur.

Tegelijkertijd raadt De Lijn abonnees aan om hun MoBIB-kaart mee te nemen op reis. Als je batterij plots leeg is, heb je namelijk geen geldig vervoersbewijs. Valt je internetverbinding weg, dan kan je eveneens niet reizen. Kortom, er zijn veel situaties waarin de MoBIB-kaart nog wél nodig is.

Uitgelicht artikel de lijn De Lijn maakt bussen volgbaar op kaart met nieuwe update

Niet voor alle abonnees

De vervoerder benadrukt dat digitaal opstappen niet voor alle abonnees beschikbaar is. Op dit moment werkt het alleen voor klanten die rechtstreeks via De Lijn een abonnement hebben afgesloten. Er mag bovendien geen sprake zijn van een combi-abonnement, zoals die van De Lijn en NMBS. Ook mensen met een City Pass, Brupass en Studentenbuspas kunnen niet digitaal opstappen.

Goed om te weten is dat je per De Lijn-account één keer digitaal opstappen kan activeren en dat dit ook op één toestel werkt. Wissel je regelmatig van smartphone, dan moet je de functie eerst op je oude toestel deactiveren.

de lijnmobibmobiel

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken