YouTube toont zwarte reclameblokken aan adblockgebruikers

YouTube logo
© Unsplash / Alexander Shatov
Sommige gebruikers met een adblocker krijgen nu mogelijk zwarte reclameblokken te zien op YouTube. Of dit een gerichte actie is vanuit het videoplatform, is nog niet duidelijk.

YouTube probeert de adblocker al langere tijd van zijn website te verdrijven. Vorig jaar introduceerde het nog een waarschuwingssysteem. Wie na drie waarschuwingen nog steeds YouTube-video’s bleef kijken met een adblocker, kon helemaal geen video’s meer zien. Opmerkelijk was dat lang niet alle gebruikers deze melding te zien kregen. Dat geldt ook voor maatregelen die in de daaropvolgende maanden zijn getroffen: zo zou het de ervaring van adblockgebruikers gaan vertragen. Ditmaal krijgen gebruikers echter alleen zwarte reclameblokken te zien.

Geïnjecteerde advertenties

Die reclameblokken, die ongeveer 6 tot 20 seconden duren, verschijnen voordat YouTube de video afspeelt. Dat melden diverse gebruikers op Reddit. Gebruikers zien dus enkel een zwart scherm: er wordt ook geen audio afgespeeld. Vermoedelijk zijn de zwarte blokken wel degelijk advertenties, maar zijn ze al door adblockers geweerd. Normaliter zou de video dan meteen moeten afspelen; beveiligingsmaatregelen vanuit YouTube kunnen dit echter verhinderen.

YouTube liet onlangs weten reclame in de video’s te willen injecteren. In plaats van ze af te spelen als losse reclamevideo, maken ze dan deel uit van de originele content. Wanneer je die advertenties vervolgens blokkeert, blijft er mogelijk wel een gedeelte van de video gereserveerd voor de reclame en dat zou kunnen resulteren in zwarte schermen. Voorlopig gaat het echter om speculaties en het is niet precies bekend wat er in dit geval speelt.

Uitgelicht artikel youtube YouTube wil advertenties injecteren in video’s

Maatregelen tegen extensies

In een blogpost heeft YouTube deze week nog wel aangekondigd beveiligingsmaatregelen te treffen tegen onveilige extensies. Hiervoor heeft het zijn “veiligheidsstandaarden voor browserextensies die op YouTube werken” verhoogd. Dit moet voorkomen dat kijkers en creators het slachtoffer worden van kaping en diefstal van persoonlijke gegevens.

Vast staat dat YouTube het liefst wil dat je de adblocker uitschakelt of een Premium-abonnement neemt. Opmerkelijk genoeg staat dat eerste weer lijnrecht tegenover de waarden van het Chrome-team, dat de adblocker juist hoog in het vaandel heeft staan. Ze sponsorden in 2023 zelfs nog een evenement over adblockers.

adblockontspanningyoutube

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken