Nieuws

Google gaat tegen YouTube in: sponsort adblock-conferentie

YouTube logo
© Unsplash / Alexander Shatov
Waar YouTube enerzijds adblockers probeert te weren, sponsort Google juist de Ad-Filtering Dev Summit in Amsterdam. Naast Google sponsoren ook AdGuard en Eyeo de conferentie.

Verleden week kwam juist nog naar buiten dat YouTube zijn nieuwe anti-adblockfunctie wereldwijd zou uitrollen. Eens de melding verschijnt dat YouTube een adblocker heeft gevonden kan je nog drie video’s bekijken. Nadien worden gebruikers van het videoplatform afgesloten. YouTube wil hiermee voorkomen dat het inkomsten misloopt door gebruikers met adblockers. Aan die kijkers verdient het platform geen rooie cent.

De nieuwe adblockfunctie lijkt alvast een succes: een ongekend aantal gebruikers besloot plots hun adblocker te verwijderen. Zo kunnen ze gewoon weer video’s kijken, hetzij met reclame. Precies wat YouTube wil. Markant is dat Google – eigenaar van het platform – er soms een geheel andere agenda op nahoudt. Vorige maand sprak het bedrijf nog op de Ad-Filtering Dev Summit 2023, een conferentie rond adblockers.

Beschermen van privacy

Google was zelfs één van de sponsoren van het evenement, naast AdGuard en Eyeo. Tijdens de conferentie sprak het Google Chrome-team ook over de toekomst van adblockers. Chary Chen, Lead Developer van de Chrome Web Store, liet weten een nieuwe categorie te introduceren voor adblockers. Met nieuwe Privacy- en Security-categorieën kunnen gebruikers gemakkelijker de apps vinden die ze wensen.

Google-medewerkers aanwezig op de conferentie benadrukten steeds het belang van de apps. Adblockers beschermen volgens hen de privacy van gebruikers. Later dit jaar wil Google een raad vormen die feedback ophaalt bij ontwikkelaars van adblockers. Hiermee wil Google de ervaring van ontwikkelaars én gebruikers verbeteren.

Tegengestelde belangen

Ontwikkelaars van advertentieblockers moeten hun apps zo vaak kunnen bijwerken als nodig om de werking te garanderen, sloot Google af. Weeral een uitspraak die ingaat tegen de noodzaak van ads voor YouTube.

Voor het YouTube-team is het alvast een klap in het gezicht. Voor hen heeft het nochtans vrij weinig gevolgen: zij blijven gewoon gebruikers met een adblocker van de site weren, mits de app ontdekt kan worden.

Adblockers zien deze strategie als een kat-en-muisspel. Zij proberen hun app steeds zo aan te passen dat hij niet door de videodienst wordt ontdekt.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business