Samsung start massaproductie solid-state-accu’s voor EV’s in 2027
De ogen van autofabrikanten zijn allemaal gericht op de komst van solid-state-accu’s. Met deze nieuwe batterijtechniek hopen ze het bereik van hun EV’s flink te verhogen. Bovendien zijn de accu’s met een vast elektrolyt een stuk veiliger dan de batterijen met een vloeibaar elektrolyt. Hierdoor neemt de kans af dat de accu’s plotseling in brand vliegen tijdens het opladen of gebruik. Samsung zegt de eerste solid-statebatterijen in 2027 aan autofabrikanten te leveren.
Dit meldde de fabrikant tijdens SNE Battery Day 2024 in Zuid-Korea. “We hebben vorig jaar een pilotlijn gebouwd om vanaf 2027 op grote schaal solid-statebatterijen te produceren,” zei Samsung SDI-topman Ko Joo-Young tijdens het evenement. Joo-Young zegt dat Samsung zich in eerste instantie zal focussen op “super-premium” batterijen, bedoeld voor de duurste EV’s die je op de markt tegenkomt.
Hiervoor bouwt Samsung accu’s met een bereik van 900 tot 1.000 kilometer per laadbeurt. Dankzij de solid-state-technologie gaat opladen ook nog eens razendsnel. Volgens de topman is de batterij al na negen minuten volledig opgeladen. Dat hangt vermoedelijk wel af van de lader waaraan de EV gekoppeld wordt; er worden echter geen specifieke oplaadsnelheden genoemd.
Levensduur tot 20 jaar
Samsung claimt verder dat de accu’s tot 20 jaar meegaan, waardoor de bruikbare levensduur van een EV flink verlengd wordt ten opzichte van de huidige generatie EV’s. Daarvan slijten de accu’s relatief snel door de vloeibare en organische materialen die worden gebruikt. Met de solid-state-accu’s, in elk geval die van Samsung, moet dat deels verleden tijd zijn.
Welke automerken aan de slag gaan met Samsung SDI’s batterijen, is nog niet bekend. De Zuid-Koreaanse batterijgigant zegt de accu’s al wel een tijdje te testen met een aantal merken. Vermoedelijk gaat het daarbij om Hyundai en het Amerikaanse General Motors.
Solid-state-revolutie
Samsung is niet de enige die volop werkt aan solid-state-accu’s. Ook bij het Zuid-Koreaanse LG maken ze vaart met de introductie van hun eerste solid-statebatterij. LG houdt het wel op 2030. Intussen werken ze ook bij het Japanse Toyota aan een eigen solid-statebatterij en de Chinese EV-maker Polestar liet recent al weten met een EV te komen waarin zo’n accu zit.