Logitech overweegt abonnementen voor muizen
Momenteel gaat het vooral om een proof-of-concept, lichtte Logitech-CEO Hanneke Faber deze week toe in de Decoder-podcast van The Verge. Het idee van zo’n muis is dat je er veel langer mee kunt doen dan met de huidige muizen van Logitech. Hiervoor zou de muis onder meer iets zwaarder zijn en “geweldige software en diensten” bieden, aldus de topvrouw. Wat je daar precies onder mag verstaan, is niet geheel duidelijk: het blijft immers een conceptproduct.
Toch is de ‘forever mouse’ meer dan alleen een idee, laat Faber blijken. Daarbij trekt de CEO een vergelijking met een prachtig horloge: “Dit is een mooi horloge, geen superduur horloge, maar ik ben niet van plan om dat horloge ooit weg te gooien. Dus waarom zou ik mijn muis of toetsenbord weggooien als het een muis is van fantastische kwaliteit, goed ontworpen, met software?”
Zorgeloos gebruik van je muis
Als het tot zo’n eeuwige muis zou komen, zouden klanten “zich nooit meer zorgen hoeven te maken over hun muis”, zei Faber. Toch is het allerminst zeker dat Logitech abonnementen zal uitrollen voor muizen. Volgens de CEO spenderen consumenten gemiddeld 26 dollar (ruwweg 24 euro) aan een muis of toetsenbord. Een “ontzettend laag” bedrag en het is dan ook maar de vraag of mensen maandelijks zouden willen betalen voor hun muis.
Op zakelijk vlak zou dat mogelijk wel anders kunnen uitpakken. “Ik ben geïntrigeerd door een oplossing voor eeuwige muizen of eeuwige videoconferenties die je gewoon kan updaten met software en daar een businessmodel omheen kan creëren”, vertelde Faber tijdens de Decoder-podcast.
Focus op recycling
Een model dat mogelijk meer in trek zou zijn bij consumenten, is een upgradeprogramma zoals dat van Apple voor iPhones. Consumenten kunnen hun oude Logitech-muis dan opsturen en krijgen in ruil daarvoor een nieuwer model geleverd. Logitech blijft daarnaast inzetten op het recyclen van oude muizen. Je zou je muis dan kunnen inleveren bij een retailpartner, die de muis (deels) herstelt, zodat ze opnieuw verkocht kunnen worden.
Kortom, er worden heel wat mogelijkheden onderzocht en het staat nog lang niet vast dat je straks ook voor je muis een abonnement moet nemen. Eerder dit jaar kwam het accessoiremerk al wel met de eerste AI-muis, die net wat slimmer wordt als je een ChatGPT Plus-abonnement neemt.