Google Chrome komt met drie nieuwe AI-functies

Circle to Search is een van de functies die binnenkort beschikbaar komen voor de desktopversie van Chrome. Deze functie verscheen dit voorjaar op Android-telefoons, waaronder de Galaxy S24-serie. Nu komt de functie ook naar desktops, zij het in een gewijzigde vorm. Eerder deze week werd bekend dat Circle to Search op desktops simpelweg “Zoeken met Google Lens” gaat heten. Hoewel de naam anders is, gebruikt Google onderhuids dezelfde technologie.
Naast de andere naam, werkt de functie ook iets anders. In plaats van elementen in beeld te omcirkelen, verschijnt er simpelweg een venster dat je kunt verslepen om te zoeken. Met dat venster kan je precies aangeven welk gedeelte van het beeldscherm je wilt opzoeken. Je kan de zoekopdracht zo nodig met tekst aanvullen, als je bijvoorbeeld een specifieke vraag hebt over wat of wie je in beeld ziet.
Meer weten over hoe de functie werkt of hoe je deze activeert? We gingen er eerder deze week al mee aan de slag. Lees hier over onze ervaringen.
Productvergelijkingen met AI
Google Chrome gaat je ook helpen bij het maken van aankoopbeslissingen. Althans, het zal wat zoekwerk voor je uit handen nemen. De ingebouwde AI kan namelijk verschillende producten, zoals speakers, voor je vergelijken. Daarvoor zet Chrome de kernspecificaties voor je op een rij, en kun je meteen de gevonden productreviews lezen.
In het voorbeeld wordt een AI-vergelijking van bluetoothspeakers getoond, maar het moet ook met andere producten werken. Zoals gewoonlijk moet je wel oppassen met vergelijkingen gemaakt door kunstmatige intelligentie: het kan gebeuren dat bepaalde details onjuist zijn. Als je de voorkeur geeft aan een bepaald product, controleer dan nog eens alle details.
AI Best Match
Geen zorgen, Google Chrome wordt niet ineens een AI-datingapp: AI Best Match zal je helpen bij het navigeren via de adresbalk (omnibox) in Chrome. Aan de hand van de tekst die je invoert, zal de AI je browsegeschiedenis doorzoeken. Heb je al eens een website bezocht waarop je die informatie terugvindt? Dan zal je die weer aangeraden krijgen.
Chrome-gebruikers in de Verenigde Staten krijgen als eerste toegang tot de AI-functies. Op een later moment wil de browsergigant ze ook elders uitrollen. Er is echter nog geen specifieke datum genoemd.