Disney haalt voor het eerst winst uit streaming
Dat liep in het afgelopen tweede kwartaal wel anders, met een winst van 47 miljoen dollar, schrijft Disney in de kwartaalresultaten van het derde fiscale kwartaal. Eerder verwachtte Disney pas in het vierde fiscale kwartaal (Q3 2024) voor het eerst groene cijfers te noteren bij zijn streamingtak.
De positieve resultaten heeft Disney onder meer te danken aan een nieuwe aanwas van abonnees. In het tweede kwartaal verwelkomde Disney+ wereldwijd netto 700.000 abonnees, voor een totaal van 118,3 miljoen klanten. Hulu, dat alleen actief is in de VS, zag het aantal abonnees jaar-op-jaar met 900.000 toenemen tot 51,1 miljoen.
Tegelijkertijd zoekt Disney nog altijd naar manieren om de winstcijfers te verhogen. In de VS zal de prijs van Disney+, Hulu en ESPN Plus omhooggaan. Voor een maandabonnement zonder advertenties betaal je daar straks 16 dollar per maand (was 14 dollar), en het abonnement met advertenties stijgt daar van 8 naar 10 dollar per maand. Of en wanneer Disney+ de prijzen in de EU verhoogt, is nog niet bekend. Eind 2023 werden de prijzen hier voor het laatst verhoogd, tot 10,99 euro per maand (109,99 euro per jaar).
Verbod op accountdelen
In hoeverre de streaminggigant heeft geprofiteerd van het verbod op accountdelen van Netflix, blijft onbesproken. De concurrent liet er geen gras over groeien en maakte duidelijk dat juist het verbod heel wat extra abonnees opleverde. Tegelijkertijd lijkt Netflix het verbod ook strenger te handhaven dan Disney+.
Naast een hogere winst, zegt Disney ook allerlei nieuwe functies te willen introduceren om de “waardepropositie van Disney+ te verbeteren”. In mensentaal: er komen nieuwe functies die de streamingdiensten aantrekkelijker moeten maken. Op termijn komt er bijvoorbeeld een “afspeellijsten”-functie, die films en series gaat aanbevelen aan gebruikers.