Volvo trapt op rem voor elektrische ambities
Eerder had Volvo zich tot doel gesteld om na 2030 zijn volledige autogamma elektrisch te maken. Momenteel heeft het merk al vier elektrische modellen: de EX30, EC40, EX40 en EX90, maar dat gamma moet de komende jaren flink worden uitgebreid. Zó ver zelfs dat het merk tegen 2030 alleen nog elektrische auto’s wilde verkopen. Volgens Volvo-CEO Jim Rowan is de markt echter nog niet klaar voor de transitie, waardoor het genoodzaakt is om brandstofauto’s te blijven ontwikkelen.
Rowan zegt dat automerken klaarstaan om elektrische auto’s te produceren, maar dat de vraag vanuit consumenten achterblijft. “Het is duidelijk dat de overgang naar elektrisch niet lineair zal zijn,” aldus de Volvo-topman. Een van de mogelijke oorzaken daarvan is de prijs van een elektrische auto, die namelijk nog vele malen hoger ligt dan die van een brandstofauto. Daarnaast klinkt er regelmatig de oproep voor een verbeterde laadinfrastructuur. In landen zoals Nederland is daar al volop op ingezet, maar in België moet dat proces op veel plaatsen nog op gang komen.
Die achterblijvende vraag zien ze niet alleen bij Volvo. Ook merken als Volkswagen kampen met een teruglopende vraag naar EV’s. De Duitse autobouwer heeft er zelfs dusdanig last van dat het de productie van ID-modellen heeft teruggeschroefd. Europese havens staan bovendien overvol met EV’s uit China, niet alleen van merken als BYD, maar ook Tesla, dat meer EV’s produceert dan er momenteel vraag naar is.
Kansen voor plug-in hybrides
Nu de vraag naar elektrische auto’s terugloopt, heeft Volvo zijn ambities voor 2030 herschreven. De automaker wil dat tegen die tijd 90 tot 100 procent van alle verkochte auto’s zogenoemde plug-in hybrides zijn, oftewel brandstofauto’s die korte afstanden volledig elektrisch kunnen rijden. Mild-hybrides, waarvan je de accu niet hoeft op te laden, mogen maximaal 10 procent van de verkopen bedragen.
Neem zulke ambities voorlopig wel met een korreltje zout. Wat er uiteindelijk verkocht wordt, hangt af van de vraag van consumenten en de wensen van wetgevers. Volvo kan wel voornamelijk PHEV’s willen verkopen, maar als ze te duur zijn of als mensen ze niet gemakkelijk kunnen opladen, gaat dat feestje niet door.