Meta laat gebruikers gratis kiezen om minder data af te staan
Meta zegt dat het de wijzigingen wettelijk gezien niet moet doen, maar dat het bedrijf ervoor kiest om dat wel te doen. Zuckerberg en co bieden sinds vorig jaar de mogelijkheid om te betalen voor Facebook en Instagram. In ruil daarvoor kreeg je geen advertenties te zien en verwerkt Meta minder data. Al meerdere keren werd geklaagd dat het afkopen van die privacy aan de dure kant was. Meta reageert op feedback van de Europese regulatoren en haalt de prijs van het ‘abonnement’ met 40% naar beneden.
Wie dat abonnement via een webbrowser afsloot, betaalde daar in het verleden €9,99 per maand voor. Dat bedrag zakt nu naar €5,99 per maand. Wie een abonnement via de App Store of Play Store heeft, betaalt daar ook minder voor: €7,99 per maand in plaats van €12,99. Heb je meerdere accounts? Dan kost dat voorlopig €4 of €5: ook hier is het duurder om het abonnement via de app af te sluiten. Betalende klanten hoeven niets te doen: de volgende rekening zal automatisch lager liggen.
Koos je ervoor om Facebook en Instagram gratis te blijven gebruiken? Dan zal de app je binnenkort opnieuw vragen of je wil abonneren aan de lagere prijs.
Nieuwe, gratis optie
Daarnaast zal Meta ook een andere eis van de Europese regulatoren inwilligen. Het bedrijf introduceert nu ook een derde optie, voor gebruikers die minder gepersonaliseerde reclame willen zien. Dat is duidelijk tegen de zin van het bedrijf, dat zegt dat die vraag “voorbij de wettelijke eisen” gaat. Binnenkort zullen Facebook- en Instagram-gebruikers die keuze kunnen maken. In de apps zal een melding verschijnen die je kan wegklikken, maar die steeds blijft terugkomen. Na een tijd wordt de vraag onvermijdelijk en schotelt het socialemediaplatform je de vraag voor: wil je (blijven betalen) of de dienst gebruiken met reclame?
Indien je ervoor kiest om de dienst gratis te blijven gebruiken, zal je er dus nu ook voor kunnen kiezen om dat met “minder gepersonaliseerde reclame” kan doen. In dat geval houden Facebook en Instagram alleen bij wat je gedurende een sessie doet of ziet. Het bedrijf gaat dan niet kijken naar wat je gisteren of vorige week allemaal deed, maar vergeet alles wanneer je de app of website wegklikt. Daarnaast houdt Meta nog een “minimale set aan datapunten” bij, waaronder “leeftijd, locatie, gender en hoe iemand met advertenties omgaat”. Het bedrijf waarschuwt wel dat de advertenties die je dan te zien krijgt minder interessant voor je zijn.