Nieuws

EU-regels dwingen Meta tot lagere prijs advertentievrije Facebook

Meta AI
© Unsplash / Mariia Shalabaieva
Meta is bereid de prijzen van zijn advertentievrije varianten van Facebook en Instagram flink naar beneden bij te stellen. Daarmee reageert Meta op klachten van Europese privacytoezichthouders.

Meta lanceerde in oktober 2023 een reclame-abonnement voor Facebook en Instagram. Gebruikers die dit abonnement afnemen, kunnen advertentievrij browsen op de genoemde platformen. Het abonnement kost maandelijks 9,99 of 13 euro, afhankelijk van het platform. Op Android en iOS betaal je een stuk meer vanwege de transactiekosten op die besturingssystemen. Reuters meldt nu dat Meta bereid is de prijs flink te verlagen om “zorgen van privacytoezichthouders” weg te nemen.

Meta’s ondergrens: 5,99 euro per maand

Meta-advocaat Tim Lamb zegt dat 5,99 euro per maand Meta’s ondergrens is. Lager zegt het bedrijf niet te willen gaan. Sterker nog: Meta vindt dat 5,99 euro “veruit het laagste bedrag is dat een redelijk persoon zou moeten betalen” voor de kwaliteit van zijn diensten. Lamb hoopt dat deze prijsverlaging de “onzekerheden over regelgeving” snel kan wegnemen bij toezichthouders. Of zij de voorstellen van Meta net zo imposant vinden als het bedrijf zelf, zal later moeten blijken.

Abonnementen misleidend en oneerlijk

Europese consumentenorganisaties zien de abonnementen liever geheel verdwijnen. Het BEUC, dat diverse Europese consumentengroepen vertegenwoordigt, vindt het misleidend dat mensen die niet voor het abonnement betalen er direct mee instemmen dat Meta hun data mag verwerken. Het is bovendien oneerlijk; niet alle consumenten kunnen zo’n abonnement betalen. Zij worden door Meta voor een onmogelijke keuze gezet: betalen, data delen of vertrekken van Facebook en Instagram.

Zelfs met het abonnement mag Meta geen persoonlijke advertenties verkopen, aldus de Europese consumentenorganisaties. Acht van deze organisaties dienden daarom eerder deze maand klachten in bij hun lokale privacytoezichthouders. Die moeten nu oordelen of Meta’s praktijken inderdaad de GDPR- en DMA-wetgeving ondermijnen. Volgens die wetgeving is het in principe verboden gegevens van een eindgebruiker in te zetten voor gepersonaliseerde advertenties.

Toch blijft Meta volhouden dat het met de abonnementen voldoet aan de wetgeving. Zo schreef de socialemediadienst vorige maand dat ze hun “wettelijke verplichtingen uiterst serieus nemen”. Ook werkt het naar eigen zeggen samen met toezichthouders om zijn beleid verder bij te stellen.

Uitgelicht artikel instagram Betalende Facebook en Instagram liggen opnieuw bij de rechter

Klachten van privacyorganisatie noyb

Niet alleen de Europese consumentenorganisaties kijken met argusogen naar Meta’s beleid. Noyb, een Oostenrijkse privacyorganisatie, diende eerder al klachten in over hetzelfde Meta-vraagstuk. Volgens de organisatie kunnen consumenten door het beleid “geen eerlijke keuze” maken. Gebruikers die de kosten niet kunnen of willen dragen, worden geforceerd hun data te delen. Juist dat is onder de EU-wetgeving verboden, claimt de privacyorganisatie.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business