Nieuws

Privacyorganisatie Noyb vecht Meta’s privacytaks aan: ‘onacceptabel’

Meta
© Unsplash / Mariia Shalabaieva
Privacyorganisatie Noyb wil dat Europese privacytoezichthouders kordaat handelen tegen Meta's privacyheffing voor Facebook en Instagram. Hiervoor werd in Oostenrijk een klacht ingediend.

Noyb is van mening dat Meta’s advertentievrije abonnement voor Facebook en Instagram ertoe leidt dat privacy ontoegankelijk wordt. De privacyorganisatie stelt dat 99 procent niet bereid is een privacyheffing, zoals Noyb het abonnement noemt, te betalen. Het overgrote deel van de gebruikers wil bovendien niet getrackt worden: slechts 3 procent gaat hiermee akkoord, aldus Noyb.

Het prijskaartje speelt voor veel Meta-gebruikers een grote rol. Op jaarbasis loopt het prijskaartje op tot maximaal 252 euro als ze zowel Facebook als Instagram gebruiken. ‘Onacceptabel’, schrijft de organisatie in een klacht aan de Oostenrijkse privacytoezichthouder. Niettemin omdat Meta vaak als voorbeeld wordt gebruikt door andere platformen. Zij zouden ‘op het idee gebracht kunnen worden’ om eveneens een privacyheffing in te voeren.

Als Meta hiermee wegkomt, zullen concurrenten snel in hun voetstappen volgen”, schrijven ze. Voor consumenten zou dat flink in de papieren lopen. Gemiddeld staan er 35 apps op een telefoon. Als de heffing voor elke app zou bestaan, loopt dat op tot bijna 9.000 euro op jaarbasis.

Meta schendt Europees recht

Door een prijskaartje aan privacy te hangen, dwingt Meta gebruikers tot het toestaan van gerichte advertenties. Juist dat is verboden onder Europees recht, stelt de privacyorganisatie. Het moet een gebruiker te allen tijde mogelijk worden gemaakt om gerichte advertenties te weren. Daarbij is het verplicht gebruikers zo’n keuze uit vrije wil te laten maken. Met andere woorden: een bedrijf mag zijn gebruikers op geen enkele manier forceren om vóór gerichte advertenties te kiezen.

Meta hanteert die strategie nu juist wel. Gebruikers moeten Meta ofwel toelaten hun gegevens te gebruiken voor advertenties, of betalen voor het abonnement. Een derde keuze is er niet. Althans: die is er wel, namelijk de platformen van Meta verlaten.

‘Onevenredig prijskaartje’

Ten slotte betoogt Noyb dat Meta’s prijskaartje niet gelijkstaat aan de verloren inkomsten. Meta zou op jaarbasis ongeveer 63 euro verdienen per gebruiker. Het abonnement lijkt dus alvast fors meer op te leveren.

Voldoende redenen voor de organisatie om een klacht in te dienen bij de privacytoezichthouder. Die wordt in de aanklacht verzocht met onmiddellijke ingang de gegevensverwerking van Meta in de EU te blokkeren. Ook wordt gevraagd Meta een fikse boete op te leggen. Voorlopig is het wachten op een officiële reactie op de klacht.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Zou jij plaatsnemen in een zelfrijdende Waymo-taxi?

  • Nee (70%, 138 Votes)
  • Ja (30%, 59 Votes)

Aantal stemmen: 197

Laden ... Laden ...
De beste elektronica-acties van februari

De beste elektronica-acties van februari

Bekijken bij bol.com

Business